see magic in the making

Gali Tibbon – hvatanje trenutka

Gali Tibbon
Gali Tibbon

Fotoreporter


Gali Tibbon je fotoreporterka, dokumentarna fotografkinja i istraživačica tvrtke Canon koja je proputovala čitav svijet, dokumentirajući razne narode i kulture. Najnovije ju je putovanje nanijelo u Srbiju, u toplice u Vrnjačkoj Banji. Porazgovarali smo s njom kako bismo otkrili više o njezinoj osobnoj fotografskoj filozofiji – o čarobnim trenucima čije odraze možete pratiti kroz njene impresivne fotografije kojima otkriva svoju osobnu fotografsku filozofiju – čarobni EOS M5 bio je…

Na tragu čarolije

Dok s Gali Tibbon razgovarate o fotografiji, često ćete čuti kako koristi riječ "čarolija". Njezin opipljiv osjećaj gotovo mističnog udivljenja prema čudesima fotografije nešto je što ju prati otkad je s 14 godina u godišnjaku časopisa Life iz 1956. godine koji je pronašla na polici s knjigama svog djeda naišla na fotografiju koja će joj promijeniti život.

“Ugledala sam tu nevjerojatnu zrnatu crno-bijelu fotografiju u pokretu – bila je nevjerojatna. Dotad nisam znala da se fotografijom može snimiti nešto više od obiteljskog okupljanja ili turističke snimke krajolika. Bila je živa! Vau! To me nadahnulo da kupim svoj prvi analogni fotoaparat, rabljeni Canon AE1, nakon čega sam se upisala na tečaj fotografiranja u Izraelu, u Jeruzalemskom muzeju, gdje sam naučila obrađivati i izrađivati filmove. Sav sam džeparac potrošila na film i kemikalije za mali kućni laboratorij – nikad mi nije dosadilo gledati čaroliju razvijanja mojih crno-bijelih fotografija u kadama.”

"Fotoaparat me vodi na razna mjesta poput čarobnog kompasa koji ide tamo gdje želi – a ja ga slijedim!"

Gali je prateći čaroliju odradila mnoga fotografska putovanja diljem svijeta, dokumentirajući razne ljude, kulture i religije. Međutim, objašnjava kako se dokumentarna fotografija ne svodi tek na “snimanje lijepih fotografija”.

“U svakoj je dokumentarnoj priči teško pretočiti stvarnost u 2D fotografije. Važna je svjetlost, mirisi i zvukovi, emocije u očima ljudi. Sve te elemente moram kombinirati u vrhunsku fotografiju. Kada uspije, to je poput čarolije, ali je istovremeno u pitanju i naporan posao i mentalni izazov. Često postoji i jezična barijera, ali mogu osjetiti vibracije i energiju ljudi, a fantastično je kako možemo komunicirati osmijesima, gestama i pogrešno izgovorenim riječima na engleskom.”

"Tu energiju trebam prenijeti na fotografije – kako bih to iskustvo mogla podijeliti s nekim tko nije bio sa mnom."

U trenutku

Dok gledate fotografije koje je Gali snimila u Srbiji, možete vidjeti njezin čarobni dar za hvatanje te neopipljive energije – čak i fotoaparatom koji joj je nepoznat. Dijelom ulična fotografija, dijelom portretna fotografija, a dijelom umjetnička fotografija, njezina priča dočarava nam neponovljive intimne trenutke iz života stanovnika grada. Prema fotografskoj filozofiji kojom se Gali rukovodi, čarolija leži u tim neponovljivim trenucima, ali do njih nije nužno lako doći.

“Moj posao fotografkinje svodi se na to da budem prisutna i da ti ljudi sa mnom podijele svoje živote na nekoliko minuta, sati ili dana. Pokušavam uhvatiti sadašnji trenutak u svijetu koji se stalno mijenja – snimiti prolazne trenutke prije no što zauvijek nestanu. Prvo ipak morate nadići okvire standardne fotografije. Kad vide fotoaparat, ljudi se instinktivno namještaju – izravnaju se, isprse i pripreme izraz lica za snimanje. To je ponašanje naučeno još u djetinjstvu, kad su filmovi fotoaparata bili dragocjeni, a upravo je to ono što ne želim; ali ipak uvijek snimim tu prvu fotografiju, jer nakon toga napetost nestaje. Morate nadići te okvire standardne fotografije prije no što se upustite u pravo fotografiranje.”

"Osim toga, ljudi misle da znaju što snimate, ali u biti ne znaju što se odvija u glavi ili oku fotografa iza fotoaparata; ne znaju koji detalj ili trenutak čekam."

“Srećom, što duže vremena provodim u njihovom društvu, to opušteniji postaju i time mi dopuštaju da snimam one fotografije koje želim snimiti. Svi ljudi koje sam susrela u Vrnjačkoj Banji bili su dragi i pristupačni i izuzetno kooperativni kao subjekti – čak i ovce! – tako da sam uspjela snimiti nepatvorene snimke."

“Snimila sam fotografiju pastira – bivšeg nogometaša koji sad svoje dane provodi na pašnjacima, čitajući novine i razgovarajući sa svojim ovcama – neposredno nakon kiše. Svjetlost je bila sjajna, ali ovce su neprestano trčale uokolo, tako da ih je pastir morao umiriti i tek tada sam ih uspjela fotografirati. Na njegovu su naredbu stale tako kao da ih je zaustavio daljinskim upravljačem!”

Moglo bi vam se svidjeti

“Pored rijeke nalazila se vesela družina, većim dijelom sastavljena od nesputanih muškaraca, ljudi koji su zračili stavom “živi i pusti druge da žive”. Dojmili su me se. Svi su bili u kupaćim gaćicama, pokazujući svoja tijela raznih oblika – igrali su domino, kupali se i sunčali od ranog popodneva, pa sve do zalaska sunca. Imali su i odličan smisao za humor – grubijani s tetovažama iz kućne radinosti koji zafrkavaju jedni druge.

“Kompaktne dimenzije modela EOS M5 izvrsno su poslužile za te snimke, jer nisam morala izgledati kao specijalna agentica s hrpom opreme. Kao fotografkinja nisam na sebe privlačila toliku pažnju i nisam djelovala zastrašujuće. Mogla sam jednostavno uživati kao osoba s fotoaparatom, igrati se sa svjetlošću i stvarati umjetnost, a oni su bili ono što jesu.”

Gali kaže kako se u tim trenucima kreativnosti stvara čarolija...

“Kad se svi ti elementi spoje, kompozicija, ljudi, zraka svjetlosti koja pada na lice u određenom trenutku, a ja imam pravi objektiv i stojim na pravom mjestu, jednim pritiskom mogu snimiti taj trenutak u trajanju od 1/60 dijela sekunde. Kad se sve spoji kako treba – to je čarobno.

"To možete osjetiti dok snimate – to je nešto intuitivno i emotivno. Kad nešto uočite, zaplešete oko toga kao pčela oko cvijeta – pokušavajući uhvatiti samu srž."

“Možete isprobavati razne snimke – tražeći onu savršenu – digitalni fotoaparat omogućava vam da odmah vidite rezultate (za razliku od aparata s filmom!). Međutim, ja fotografiju moram vidjeti na velikom zaslonu računala kako bih znala je li mi uspjela! Naposljetku, sve se svodi na proces – a on proizlazi iz osjećaja koji imate. Iako je sjajan osjećaj imati uratke izložene u galerijama i muzejima i gledati kako kolekcionari skupljaju vaše fotografije, kreativni proces je ovdje, a čarolija se odvija sada – to je važnije od krajnjeg rezultata.

Fotoaparat – ljubav na prvi pogled?

Gali je prilikom susreta s fotoaparatom bez zrcala u Vrnjačkoj Banji isprva bila sumnjičava, ali sve se promijenilo nakon što je uzela EOS M5 u ruke i počela ga koristiti.

“Kad sam ga tek ugledala, pomislila sam da izgleda kul – kao da je netko smanjio moj EOS 5D Mark III! Svidio mi se dizajn, a dojam koji je ostavljao bio je čvrst – prirodno mi je legao u ruku, a sve tipke i kotačići bili su na pravom mjestu. Definitivno nisam to očekivala od fotoaparata bez zrcala, koji obično imaju plosnato tanko kućište bez drške ili tražila.

“Nije mi ga bilo teško koristiti. Mogla sam odabrati iste funkcije koje koristim i kod svog modela 5D Mark III – tako da sam se brzo našla na poznatom teretnu. Opcijama se rukuje intuitivno, tako da nisam morala prekidati svoj kreativni proces; bila sam zadovoljna što me fotoaparat sluša.

Kvaliteta je sjajna, boje bogate, a tonovi kože primamljivi. Fotoaparat je fizički malen, ali omogućava snimanje fotografija za velike plakate, a podržava snimanje u jpeg i RAW formatima. Kontinuirano fotografiranje je sjajno – stvarno postiže navedenih 7 fps!

“Naročito mi se svidio dodatni kotačić za kompenzaciju ekspozicije koji je smješten idealno, omogućavajući mi da se tijekom snimanja poigravam povećavanjem i smanjivanjem ekspozicije i da pritom ne razbijam koncentraciju, a pogled zadržim na kadru. Elektroničko tražilo posebno je kul jer se prilikom snimanja u okomitom položaju svi vaši podaci okreću s vama – tako da nisam morala škiljiti, pokušavajući dokučiti ekspoziciju sa strane!

Osim toga, svidjelo joj se prilagodljivo kadriranje i mogućnosti izoštravanja dostupne putem električnog tražila, ali i podesivog zaslona osjetljivog na dodir: “Nikad nisam mislila da ću koristiti zaslon za snimanje, ali podesivi zaslon osjetljiv na dodir kod modela EOS M5 pruža brojne opcije za snimanje iz raznih kutova – osim toga, iznimno je brz i praktičan za kretanje kroz izbornike. Sustav automatskog izoštravanja na dodirnom zaslonu upravo je fantastičan! “Mogu jednostavno kadrirati, a zatim, dok gledam kroz električno tražilo, palcem povući područje izoštravanja tamo gdje ga želim, bez potrebe za promjenom kompozicije fotografije ili zaključavanja izoštravanja i naknadnog pomicanja kadra.”

Gali je naročito impresionirala kompaktna veličina fotoaparata: “EOS M5 je možda malen, ali pravo je čudovište! Pravo je osvježenje vidjeti kompaktan uređaj kod kojega nije žrtvovana kvaliteta. Može praktički sve što i moj EOS 5D Mark III, mogu koristiti i iste objektive, ali vrlo je diskretan.

“Uključivanje funkcije Bluetooth pametan je potez – fotoaparat se može povezati s pametnim telefonom bez kabela, a neće vam trebati ni terensko računalo. Mogu ponijeti samo telefon i fotoaparat i drugo mi ništa ne treba.

"Prilikom snimanja portreta odlično mi je poslužila kombinacija električnog tražila i zaslona, jer mogla sam upravljati izoštravanjem pomoću palca, istovremeno razgovarajući sa svojim subjektom."

“Danas se nijedan fotoreporter ne želi zateći negdje bez fotoaparata i potencijalno propustiti snimiti važne vijesti – a EOS M5 manji je od moje bljeskalice, tako da ga mogu jednostavno ponijeti sa sobom dok idem u kino ili na odmor i upotrijebiti ga za snimanje fotografija profesionalne kvalitete. Ovo je prijenosni EOS fotoaparat koji sam čekala!”

"EOS M5 iznimno je malen, ali sposoban za sjajne stvari!"