Savladavanje umjetnosti duge ekspozicije u crno-bijeloj tehnici

Otkrijte gdje, kad i kako fotograf koji snima s dugom ekspozicijom Stephen McNally snima očaravajuće monokromatske pejzaže.
Crno-bijela fotografija ruševina zgrade, snimljena s dugom ekspozicijom kako bi se zamutili oblaci na nebu.

Stephen McNally ovladao je crno-bijelom fotografijom s dugom ekspozicijom, imao je više izložbi, a njegov apetit za žanrom godinama je samo rastao. Radi kao frizer, a fotografija ga prisiljava da izađe van, potraži nova mjesta, vidi poznata mjesta iz nove perspektive te mu pruža ogromno zadovoljstvo.


Mnogi odabiru crno-bijelu fotografiju zbog načina na koji može istaknuti dramatičnost kroz kontrast i nijanse. Nedostatak boje potiče vas da fotografiju gledate drukčije te se usredotočite na kompoziciju, objekt i oblik. Ako kombinirate crno-bijelu fotografiju s dugom ekspozicijom, dobit ćete dodatni sloj intrige. Kao što Stephen kaže: „Fotografija s dugom ekspozicijom stvara nestvaran svijet koji oko ne može vidjeti, ali fotoaparat može snimiti.

Ovdje ćemo saznati kako se Stephenov rad razvio po pitanju procesa i opreme – te zašto je toliko oduševljen tehnikom.

Zašto crno-bijela fotografija s dugom ekspozicijom?

Panjevi i njihovo korijenje izlaze iznad vode u nestvarnom krajoliku.

„Otišao sam u Blakemere Moss u Delamereu u Engleskoj kako bih snimio panjeve na jezeru nakon što je šumsko povjerenstvo oborilo drveće kako bi vratilo tlo u prirodnu vodenu površinu“, kaže fotograf Stephen McNally za ovu fotografiju. „Panjevi srušenog stabla čine odličnu apstraktnu minimalističku fotografiju kad se snime tehnikom s dugom ekspozicijom koja izolira objekt. Duga ekspozicija čini vodu plošnom, tako da izgleda kao da je ploča leda.“ Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s adapterom za montažu EF-EOS R tvrtke Canon i objektivom Canon EF 24-105mm f/4L IS USM (naslijedio ga je Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) pri 40 mm, 7,3 s, f/11 i ISO100. © Stephen McNally

Ruševna kućica za čamce snimljena s oblacima koji izgledaju kao da se vrte iznad nje.

Stephen je snimio ovu fotografiju davno zaboravljene kućice za čamce tijekom posjeta Angleseyu u Walesu. „Kad sam vidio tu kućicu za čamce, privukli su me hrapavost i detalji na vratima te kontrast s vrlo tamnom morskom travom na dnu. Toliko je nijansi sive boje da sam mogao zamisliti bijele koje se pojavljuju u oblacima iznad“, kaže. Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s adapterom za montažu EF-EOS R tvrtke Canon i objektivom Canon EF 16-35mm f/4L IS USM pri 16 mm, 4 s, f/7.1 i ISO100. © Stephen McNally

Stephen je počeo snimajući popularne objekte kao što su morski prizori u sumrak i u zoru, ali je odlučio prijeći na nešto što mu je bilo izazovnije. „Samo mi je dosadilo to raditi, svi su to radili. Želio sam si postaviti veći izazov i postići više fotoaparatom“, objašnjava.

Osim dodavanja nestvarnog elementa fotografiji, ogroman dio privlačnosti duge ekspozicije element je iznenađenja – ne znate kako će snimka izgledati dok ne zatvorite zatvarač i ne vidite zaslon. Kad je zatvarač fotoaparata otvoren duže vrijeme, snima se trag kretanja koji stvaraju objekti koji se prirodno kreću, kao što su voda, oblaci ili čak ljudi. Taj dio fotografije u kontrastu je s nepomičnim objektima koji ostaju iznimno oštri.

Kao što Stephen kaže: „Nestvaran dojam fotografije privlači me. Fotografija s dugom ekspozicijom poravnava more, iako oko može vidjeti velike valove koji dolaze i odlaze. Sve to možete pauzirati na fotografiji s dugom ekspozicijom – to je čarolija“.

Idealne lokacije

Usamljeno stablo snimljeno je izoštreno naspram svjetlije pozadine, oblaci su iznad zarobljeni u pokretu.

Uspjeh crno-bijele fotografije, prema Stephenu, tiče se različitih nijansi. „U radu se vodim načelom da u crno-bijeloj fotografiji imam boje od čiste bijele do čiste crne s različitim nijansama i zrnatošću. U softveru za uređivanje brojevi na dnu 1 – 12 prikazuju mi sve nijanse, a ako imam svih 12, onda je to savršena crno-bijela snimka.“ Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s adapterom za montažu EF-EOS R tvrtke Canon i objektivom Canon EF 16-35mm f/4L IS USM pri 20 mm, 30 s, f/11 i ISO100. © Stephen McNally

Ruševine stare farme, sa stablima i poljem u pozadini te oblacima zamrznutima u pokretu iznad.

„Uvijek napravite probnu snimku kako biste vidjeli što vam histogram govori, a odatle ćete znati podesiti brzinu zatvarača“, predlaže Stephen. „Uključio sam indikatore [upozorenja za prekomjernu/nedostatnu ekspoziciju] kako bih mogao vidjeti kad će osvijetljeni dijelovi biti pretjerano naglašeni. Ako fotografiju eksponirate što više možete, znat ćete da ste snimili najveću moguću količinu podataka. Ako su osvijetljeni dijelovi previše naglašeni, neće biti podataka za oporavak.“ Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s adapterom za montažu EF-EOS R tvrtke Canon i objektivom Canon EF 16-35mm f/4L IS USM pri 16 mm, 38 s, f/11 i ISO100. © Stephen McNally

Stephen se uvijek iznova vraća na ista mjesta na sjeverozapadu Engleske. Ima omiljeno drveće i voli vidjeti kako se ono mijenja tijekom godišnjih doba. Kad je na nekom novom mjestu, najprije pregleda krajolik i zapamti mjesta na koja se planira vratiti.

Ako snimate morske prizore, „morate istražiti plimu i oseku“, inzistira. „Obično fotografiram oseku. Ako fotografirate plimu, uočit ćete da se fotoaparat pomiče tijekom ekspozicije pa vam snimke neće biti oštre. Mnogo je stabilniji kod snimanja oseke.

Stephen obično snima u jesen zato što je bolje imati tmuran ili čak oblačan dan za snimanje neba s dugom ekspozicijom jer prirodno puštate više svjetla u fotoaparat. „Ne fotografiram usred ljeta jer bih morao izaći van u 2 ujutro, tako da obično počinjem u rujnu jer je zora oko 6 ujutro. Istražujem svoje lokacije, vrijeme kad sunce izlazi i gdje će padati svjetlo. Ako je tmurno i djelomično oblačno, znam da imam s čime raditi“, objašnjava. Počinje gledajući histogram na fotoaparatu kako bi utvrdio svjetlo koje mu je na raspolaganju i koliko će vremena imati.

Stephenove fotografije imaju melankoličnu atmosferu koja je djelomično uzrokovana objektom. On se obično usredotočuje na industrijske ili napuštene zgrade – mjesta koja su danas zanemarena, a koja su nekad bila puna života. „Privlače me stare zgrade“, kaže. „Kad sam nedavno bio u Angleseyu u Walesu, naišao sam na ovu staru farmu (pogledajte sliku iznad desno) i pomislio, koliko je dugo ova farma u ruševinama? I zašto su morali odustati od njezinog održavanja? Gdje su ljudi koji su tamo živjeli i radili?“

Ovi podsjetnici iz prošlosti jako su pogodni za crno-bijelu tehniku. „Kod crno-bijele fotografije, kompozicija postaje osnova, mora biti jaka“, dodaje.

Omiljena oprema

Ruševine zgrade ističu se naspram svijetlog neba, oblaci su zamućeni u pokretu.

Prilikom snimanja ruševina viktorijanske tvornice porculana, Stephen napominje da su „radnici morali hodati kilometrima jer u blizini nema ništa. Izrađivali su porculan i keramiku, a onda bi brodovi došli i odvezli ih.“ Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s adapterom za montažu EF-EOS R tvrtke Canon i objektivom Canon EF 16-35mm f/4L IS USM pri 16 mm, 86 s, f/11 i ISO100. © Stephen McNally

Brdo zemlje na rubu litice, s mirnim morem u pozadini i oblacima zaleđenim u pokretu iznad.

Dok su vremenski i svjetlosni uvjeti odgovarajući, najbolje je snimiti što je moguće više snimki. „Kretanje oblaka ili vode ne može se uvijek predvidjeti, ali to je ono što snimku može učiniti izvanrednom ili je uništiti. U Angleseyu sam snimio više od 100 fotografija, ali obradio sam samo 20, ostalo sam odbacio“, kaže Stephen. Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s adapterom za montažu EF-EOS R tvrtke Canon i objektivom Canon EF 16-35mm f/4L IS USM pri 16 mm, 55 s, f/11 i ISO160. © Stephen McNally

Prelazak na noviji model fotoaparata omogućio je Stephenu prilagodbu procesa. Započeo je s modelom Canon EOS 450D (naslijedio ga je Canon EOS 850D), prije nego što je prešao na Canon EOS 60D (naslijedio ga je Canon EOS 90D) i nedavno na Canon EOS R6. Unatoč prelasku na model bez zrcala, Stephen i dalje može upotrebljavati omiljene EF objektive bez utjecaja na kvalitetu zahvaljujući adapteru za montažu EF-EOS R tvrtke Canon.

„Sviđa mi se dodirni zaslon modela EOS R6 tvrtke Canon, tako je intuitivan. Možete samo dodirnuti zaslon kako biste promijenili f broj ili ISO“, kaže.

Stephen često snima u načinu rada Bulb koji mu omogućuje da zatvarač drži otvorenim sve dok mu je prst na tipki okidača. Ako upotrebljavate okidač na kabelu, možete izbjeći podrhtavanje fotoaparata uzrokovano držanjem okidača. „Način rada Bulb ključan je za dugo držanje zatvarača otvorenim prilikom snimanja u mraku ili s ND [neutralna gustoća] filtrom s 10 ili 16 koraka“, kaže.

Stephen često sa sobom nosi više fotoaparata kako bi iskoristio vrijeme. Kad snima uz 20-minutnu ekspoziciju modelom EOS R6 tvrtke Canon, može postaviti drugi fotoaparat iz drugog kuta, što mu daje nešto da radi dok čeka.

Posljednji alat u Stephenovoj torbi s opremom njegov je softver za uređivanje. Snima u RAW formatu i u boji, tako da ima više informacija za rad prilikom uređivanja. Snimku zatim pretvara u crno-bijelu prije uređivanja u softveru kao što je Adobe Photoshop ili besplatni Canon Digital Photo Professional (DPP). „Podešavam razine i krivulje te dodajem gradijente. Ako na datoteci radim duže od 10 minuta, izbrisat će se. Želim izbjeći previše uređivanja pa pokušavam sve napraviti kako treba na fotoaparatu“, objašnjava.

Postizanje savršene snimke

Mreža za jastoge u prednjem planu pejzaža, voda se doima mirno, a iza su oblaci zamrznuti u pokretu.

Priroda ne daje uvijek savršenu kompoziciju, pa Stephen preporučuje da se malo umiješate kako biste unijeli ravnotežu u snimku. „Mreža za jastoge bila je smještena sa strane kadra, ali sam je pomaknuo bliže središtu. Uvijek nastojim imati nešto u prednjem planu – već sam upotrebljavao komad naplavljenog drveta, i volim kreirati prilično apstraktne prizore.“ Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s adapterom za montažu EF-EOS R tvrtke Canon i objektivom Canon EF 16-35mm f/4L IS USM pri 16 mm, 71 s, f/11 i ISO100. © Stephen McNally

Korijenje stabala izvire iz mirne, svijetle vode, dajući snimci dojam skulpture.

Stephen pronalazi mir fotografirajući snimke s dugom ekspozicijom pri slabom osvjetljenju. „Dok čekate da se svjetlo pojavi, čini se da svijet stoji mirno. Nema nikoga. Čini se da imaš svijet samo za sebe“ oduševljeno kaže. Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s adapterom za montažu EF-EOS R tvrtke Canon i objektivom Canon EF 24-105mm f/4L IS USM pri 80 mm, 36 s, f/11 i ISO100. © Stephen McNally

Potraga za fotografijom pri slabom osvjetljenju i odličnom fotografijom s dugom ekspozicijom pravi je izazov. „Devet od 10 puta neće uspjeti“, objašnjava Stephen. „Najbolje za one koji žele istražiti ovaj žanr je eksperimentirati i izaći van u zoru“, dodaje.

„Korisno je imati ND filtar s 10 koraka ili više. Umjesto toga, možete snimati pri slabom osvjetljenju neposredno prije zore. Prije zore ćete dobiti ekspozicije od najviše 50 sekundi, što bi trebalo dati izvrsne rezultate. Upotrebljavam i ND filtre s obrnutom gradacijom kad je tamnije na obzoru, jer će to biti najsvjetlije mjesto kad sunce izađe.“

Pronađite mjesto, istražite lokaciju, iskoristite rano jutro i isprobajte Stephenovu tehniku snimanja crno-bijelih fotografija s dugom ekspozicijom. Stephenov posljednji savjet je: „Prikupite što više informacija i onda ih isprobajte u praksi. Nikad nećete dobiti ono što želite ako se ne potrudite.“



Napisala Natalya Paul

Povezani proizvodi

Slični članci

Snimajte svijet u monokromatskoj tehnici

Fotograf daltonist Chris Ward objašnjava kako kreirati fotografije koje prikazuju finije detalje.

Savjeti za crno-bijele fotografije

Otkrijte kako snimati nevjerojatne crno-bijele slike, od vjenčanja i pejzaža do sporta i portreta.

Stvorite svjetlosne tragove

Kako upotrijebiti duge ekspozicije za snimanje tragova svjetla: savjeti pobjednika natječaja Canon Redline Challenge.

Daljinski snimite fotografije

Otkrijte prednosti daljinskog snimanja za sve vrste fotografija.