NOĆNA FOTOGRAFIJA
Fotografiranje neba noću
Najbolje tehnike za snimanje zvijezda noću, uključujući snimke ubrzanog protoka vremena i tragova zvijezda.
PEJZAŽNA FOTOGRAFIJA
Austrijski fotograf Markus Morawetz najpoznatiji je po fotografiranju vjenčanja, no dugo ga nadahnjuje ljubav prema avanturi. U ožujku 2019. tu je strast odlučio podijeliti sa svojom suprugom Carinom i njihovom 10 mjeseci starom kćerkom Fanni. Krenuvši na put vozilom za kampiranje iz svoga doma u blizini Beča u Austriji do sjeverne Norveške, obitelj je odlučila vidjeti i snimiti jednu od najveličanstvenijih prirodnih predstava, polarnu svjetlost.
Nakon što su kroz posljednje zimske tjedne putovali kroz Austriju, Njemačku, Dansku, Švedsku i Norvešku, troje avanturista nagrađeno je tim čudom čak dva puta. "Tada smo bili na plaži u Norveškoj, a uvjeti su bili savršeni – predivno čisto nebo, bez vjetra – a svjetlost je svakog dana bila vidljiva oko sat vremena: jednostavno nevjerojatni valovi svijetle zelene i granične ljubičaste plesali su iznad nas", kaže Markus.
"Mnogi su nam rekli: 'Ne možete putovati tako daleko s bebom, previše je hladno i izolirano'", no Markus i Carina osigurali su dobru zaštitu od vremenskih uvjeta i zaputili se na avanturu. "Jedan od glavnih ciljeva u našem životu je naučiti našu kćer da istinski cijeni prirodu", tvrdi. "Znali smo da je daleko i da će biti hladno, no ožujak je najbolje vrijeme za pronalazak polarne svjetlosti.
"Poslije podne uživate u prelijepom zlatnom svjetlu, a nakon zalaska sunca "plavi sat" s nevjerojatnom svjetlošću. Čak i ako se polarna svjetlost ne pojavi, tijekom tog razdoblja otvaraju se brojne mogućnosti za fotografiranje". Budući da je želio putovati sa što manje prtljage, Markus je snimao s fotoaparatom Canon EOS R s adapterom EF-EOS R kako bi mogao upotrebljavati neke od svojih najdražih objektiva.
Najbolji savjeti Markusa Morawetza za fotografiranje polarne svjetlosti
Znajući da sunce zalazi oko 17 h, obitelj je na nova odredišta dolazila u rana poslijepodneva kako bi potražili savršenu lokaciju s izražajnom pozadinom. Markus i Carina nosili bi Fanni na pješačenja po okolici kako bi utvrdili kakve objekte za prvi plan prostor nudi i kojima mogu privući pažnju i postaviti mjerilo, bilježeći usput niz alternativnih točaka u slučaju pomaka svjetlosti ili bolje perspektive na nekom drugom mjestu. "Potražite objekte poput lijepog kamenja, vode, drveća ili možda koliba", predlaže Markus.
Jedan od čestih problema s kojima se fotografi suočavaju po hladnom vremenu jest brzo pražnjenje baterije. Znajući kako prerano ispražnjena baterija može činiti razliku između snimanja ili propuštanja polarne svjetlosti, Markus je pri svakom izlasku nosio rezervu. "Držao sam je blizu tijelu, u džepu hlača ili kaputa, jer toplija baterija dulje traje". Snimao je fotoaparatom Canon EOS R s preporučenim rasponom radne temperature od 0 do 40 °C. Markus je znao kako nijedan fotoaparat ne jamči rad u uvjetima smrzavanja, uobičajeno između -5 i -10 °C, te je izbjegavao nagle promjene temperature – nastala kondenzacija zloglasni je uzrok kvarova fotoaparata. Uzimajući u obzir čimbenike okoliša, fotoaparat "EOS R bio je odličan", kaže. "Uzevši u obzir hladnoću, radio je vrlo dugo, s vrhunskim rukovanjem, omogućujući pravo uživanje u kreativnosti".
Ne morate čekati da se nađete na otvorenom u potrazi za svjetlom kako biste počeli vježbati, kaže Markus. "Hladnoća ne smanjuje samo energetske razine baterije, već utječe i na vas, što znači da morate raditi brzo. Stoga je dobra ideja uvježbati snimanje noćnog neba prije nego se zaputite na sjever. Posjetite obližnji otvoreni prostor, podalje od zagađenosti svjetlom zimi, kako biste naučili raditi u rukavicama i s velikom jaknom, pa vježbajte s dugim ekspozicijama. Ostanite vani oko sat vremena i, nakon što savladate noćno nebo, okušajte se u snimanju tragova zvijezda ili Mliječne staze."
Za najčišće rezultate Markus preporučuje postavljanje fotoaparata na stativ i primjenu niske ISO osjetljivosti s dugom ekspozicijom. "Ne plašim se pojačati ISO ako trebam, no za snimanje svjetlosti radije primjenjujem stativ i duge ekspozicije, između jedne i pet sekundi. Iz fotografiranja vjenčanja znam da je, ako je potrebno, bolje snimati iz ruke, primjerice s maksimalnim ISO 5000 kada je zaista mračno, i dobiti malo više zrnatosti koju možete promijeniti u naknadnoj obradi, nego propustiti trenutak. No ako imate vremena, bolje je smanjiti ISO, primijeniti dulju ekspoziciju i fotoaparat postaviti na tronožac kako biste onemogućili pomicanje te ostvarili oštrije, jasnije rezultate".
Snimanje na ovom putu često je podrazumijevalo pokušaje snimanja detalja u svijetlim područjima, poput snijega ili pijeska na obali, kao i detalja na tamnijim elementima, poput neba ili planina. "Možete dvojiti prema čemu postaviti ekspoziciju", kaže Markus. "Ekspozicija ne smije biti preduga, jer će inače plaža ispasti presvijetla, a ako svjetlinu mjerim samo po plaži, nebo će biti pretamno. Možete pokušati posvijetliti ili zatamniti u naknadnoj obradi, no možete dobiti zrnatost i nedovoljnu oštrinu".
Markusov omiljeni trik je snimanje više ekspozicija. Snimam dvije slike jednake kompozicije, jednu s ekspozicijom za svjetlo, a drugu za tamu, koje tada spajam u naknadnoj obradi, uz malo pojačanje boja. No još je jednostavnije primijeniti način za HDR mode fotoaparata Canon EOS R u kojem se snimaju tri kontinuirane snimke s različitim ekspozicijama i u fotoaparatu ih spaja u jednu sliku sa širim rasponom nijansi". Međutim, treba imati na umu kako je funkcija HDR najbolja kada se primjenjuje po dnevnoj svjetlosti. Alternativa je primjena polarizirajućeg filtra, koji omogućuje povećanje zasićenja boja na snimkama.
Kada želite da se vaše fotografije ističu među drugima, o kompoziciji morate promišljati na nekonvencionalan način. "Često me možete vidjeti kako ležim na tlu ili se penjem u grmlje jer ne želim 'obične' snimke koje svi snimaju", kaže Markus. "Želim da moje budu drugačije – da pričaju priču – a to mogu postići otkrivanjem različitih kutova. Pri fotografiranju polarne svjetlosti zaslon s podesivim kutom nagiba na fotoaparatu Canon EOS R pomogao mi je to postići. Budući da je bilo mnogo snijega i leda, bilo je lijepo što nisam morao leći na tlo te se rashladiti i zamočiti, ili izlagati se opasnosti penjući se na stablo, a kilometrima u blizini nema bolnica. Sve što sam trebao je podići ili spustiti fotoaparat Canon EOS R i nakriviti zaslon tako da savršeno mogu vidjeti snimku".
"U mraku je automatsko izoštravanje često otežano, stoga upotrebljavam ručno izoštravanje uz žarište postavljeno na beskonačno", kaže Markus. Time se objektiv postavlja za oblikovanje slike nečega što je tako daleko da je izvan mjerne udaljenosti – u ovom slučaju zvijezda.
Na ovom je putovanju kombinirao objektiv za zumiranje i primarni objektiv, Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM i Canon EF 35mm f/1.4L II USM. "Ovo su odlični objektivi za pejzaže s vrlo širokim otvorima blende koji ipak osiguravaju mnogo dubine i oštrine, stoga su bili savršeni za ovo putovanje".
Spojivši fotoaparat Canon EOS R s objektivom Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM, Markus je povezao duže ekspozicije od nekoliko sekundi s najširim otvorom blende objektiva. "Za većinu snimku objektiv sam držao otvorenim na f/2.8. Isti trik primjenjuje se za tragove zvijezda i Mliječnu stazu, no trebate dobar objektiv sa zaista malim otvorom blende kako ISO ne biste morali previše povećavati".
Za razliku od klasičnih DSLR fotoaparata, fotoaparat Canon EOS R bez zrcala i sa senzorom punog kadra Markusu je omogućio eksponirati slike u stvarnom vremenu, jer je elektroničkim tražilom (EVF) fotoaparata prije pritiskanja okidača mogao procijeniti kako će konačna slika izgledati. "Odlično je što ne morate snimati sliku kako biste doznali je li presvijetla ili pretamna – sve vidite u elektroničkom tražilu. Tako štedite mnogo vremena i živaca, što je vrlo važno kada snimate svjetla jer nikada ne znate koliko dugo će biti vidljiva, a prehladno je za isprobavanje. Nakon pravilnog postavljanja ekspozicije i kompozicije, osim ako se ukupna svjetlost ne promijeni, možete snimati više puta, što fotoaparat čini izvrsnim za entuzijaste i početnike".
Markus, Carina i Fanni ostvarili su svoj cilj i snimili odlične snimke polarne svjetlosti, no zajednički obiteljski trenuci učinili su putovanje posebno vrijednim. "Potpuno sam usredotočen na snimanje trenutka, ne na njegovo stvaranje", kaže, no važno je biti spreman i za neočekivane trenutke.
Napisala: Natalie Denton
"Pronađite inspiraciju" vaš je najvažniji izvor korisnih savjeta o fotografiji, vodiča za kupce i pronicljivih intervjua – sve što trebate za pronalaženje najboljeg fotoaparata ili pisača te ostvarenje sljedeće kreativne ideje.
Natrag na sve pričeNOĆNA FOTOGRAFIJA
Najbolje tehnike za snimanje zvijezda noću, uključujući snimke ubrzanog protoka vremena i tragova zvijezda.
PEJZAŽNA FOTOGRAFIJA
Uvjeti s temperaturom ispod ništice mogu znatno negativno utjecati na fotoaparat pa pratite ove profesionalne savjete za snimanje po snijegu i ledu.
FOTOGRAFIRANJE VATROMETA
Oprema, tehnike i kompozicija – najbolji savjeti za fotografiranje vatrometa.