FOTOGRAFIJA PRIRODE

Fotografiranje tajni prirode: priča o projektu obnavljanja divljine

Fotografkinja divljih životinja dijeli svoje putovanje dokumentiranja projekta obnavljanja divljine koji slavi biološku raznolikost prirode kroz objektiv.
Kukuvija, fotografirana u sklopu projekta obnavljanja divljine, klizi nad krošnjama raširenih krila.

Vjetrovite litice, močvare uz jezero i mirne šume – prirodna staništa privlače fotografe divljih životinja i pejzaža koji su dovoljno strpljivi za bilježenje postupnih promjena i rasta kroz godišnja doba. No, fotografija ponekad može snimiti i slaviti još dublju promjenu tijekom vremena, kao što je obnova divljine u napuštenom kamenolomu koji se vraća prirodi.

Gayle, fotografkinja koja stoji iza naziva Natured Secrets, strastvena je po pitanju biološke raznolikosti i obnove divljine zelenih prostora. Dokumentirala je spori razvoj projekta obnove divljine u svom susjedstvu u Ujedinjenom Kraljevstvu i nada se da bi njezin rad mogao nadahnuti druge da malo područje svojih vrtova vrate prirodi.

Fotografski projekt obnove divljine s poviješću

Višebojni nanosi vrijesa povezuju vrt s obroncima iza njega, s plavim nebom u pozadini.

„Kako bismo vrt uklopili u krajolik i povezali ga s obronkom, zasadili smo vrijes”, objašnjava Gayle. „Pomiješali smo ga s travama i stablima breze kako bi odražavao okolno vrijesište, tako da se uklopio u krajolik. Kamenje kojim smo napravili stepenice, rubove za vrijes, staze i zidove uzeli smo iz okruženja.” Snimljeno modelom EOS 6D Mark II tvrtke Canon s objektivom Canon EF 24-105mm f/3.5-5.6 IS STM pri 45 mm, 1/1000 s, f/4.5 i ISO 160. © Natured Secrets

Priča je počela prije 20 godina kad je Gayle pošumila područje pokraj svoje kuće u planinskom lancu Pennine na sjeverozapadu Engleske, pretvarajući napušteni kamenolom i nekadašnju farmu nerčeva u utočište za divlje životinje.

Sada, kad je krajolik ponovo prigrlio životinjski i biljni svijet, ostvarena je ambicija koju je Gayle imala – „put nade” – eliminiranje granica između njezinog vrta i ovog obnovljenog područja, što je stvorilo doista divlje mjesto.

„Kad smo došli, ovoj otvorenoj lokaciji htjela sam dati dojam mjesta, kako bih svoj odnos s ovom lokacijom povezala s okolišem”, kaže Gayle, koja ima i diplomu iz znanosti konzervacije i ekologije sa Sveučilišta Lancaster. „Industrijska aktivnost preobrazila je originalni krajolik, ostavljajući pustoš. No, otkad je aktivnost u kamenolomu prestala, područje se počelo vraćati prirodi. Ponovno rođenje.

„Počeli smo oponašanjem te preobrazbe i stvaranjem bilo kojeg oblika vrta u krajoliku, gdje nije bilo vidljive granice između jednog i drugog. Nikad nisam doista mislila da ćemo imati takav vrt. Samo smo krotili prirodu.”

Kako se zemlja počela polako oporavljati, Gayle je putovanje vidjela kao savršeno za dugoročni fotografski projekt. „Nekoliko sam godina pohađala Chelsea School of Botanical Art i uvijek sam smatrala da [zemlja] zaslužuje biti dokumentirana”, kaže. „To može biti u različitim dnevnicima i na malom web-mjestu, ali za mene je to podjela između znanosti i kreativnosti. Stoga sam se nadala da će moje fotografije biti malo drukčije.

„Naš napušteni kamenolom nosi ožiljke naše industrijske prošlosti, ali priroda polako preuzima zemlju. Budući da smo čuvari područja s nevjerojatnom kombinacijom povijesti, industrije, geologije, divljih životinja i flore, želim zabilježiti putovanje zemlje, razvoj i rast biološke raznolikosti, upotrebljavajući pritom fotografiju.”

Povezivanje s prirodom kroz objektiv

Mlada srna djelomično je skrivena u visokoj travi.

„Nedugo prije snimanja ove fotografije otkrili smo da smo izgubili srnjaka iz našeg krda srna”, kaže Gayle. „Odlučili smo da je ovaj mladi srnjak, koji se iznenada pojavio u objektivu fotoaparata, naš novi kandidat za predvodnika krda. Srnjaku je upravo izrastao prvi par rogova.” Snimljeno modelom EOS 6D Mark II tvrtke Canon s objektivom Canon EF 600mm f/4L IS III USM pri 1/800 s, f/4.5 i ISO 200. © Natured Secrets

Mladunče vjetruše sjedi na grani drveta, okruženo zelenilom.

Gayle ima kućicu za vjetruše smještenu na stupu na pašnjaku, pokraj male šume. „Ovo je naše prvo mladunče vjetruše koje se izleglo u obližnjoj kućici”, kaže. „Jedan od roditelja prikupljao je hranu u ovim krošnjama, jer mladunče tek treba naučiti loviti.” Snimljeno modelom EOS 6D Mark II tvrtke Canon s objektivom Canon EF 600mm f/4L IS III USM pri 1/1250 s, f/4.5 i ISO 640. © Natured Secrets

Područje sada vrvi divljim životinjama, uključujući europske zečeve, bumbare, poljske ševe, carske šljuke, vivke, obična plava vretenca, vjetruše i srne, tako da je lako razumjeti zašto je postalo raj za fotografe. Šarena kombinacija močvara, travnjaka i šipražja uz livadu bogatu cvijećem privukla je mnoštvo raznolikog divljeg svijeta.

„Tijekom posljednjih 20 godina pomogli smo regenerirati zemlju, izlažući slatkovodne izvore kako bi se poboljšale velike močvarne doline i povezala postojeća jezerca obrubljena kamenjem”, kaže Gayle.

„Zasadili smo domaće listopadne šume, gledali ih kako rastu i polako se prekrivaju baršunastom mahovinom koja tijekom cijele godine pruža dojam bogatog zelenila koje podržava obilje života. Grane i stabla jako su prekrivena mahovinom koja nalikuje minijaturnim izgubljenim svjetovima kad se pogledaju izbliza i povećaju.”

Ako odlučite dokumentirati vlastiti projekt, možda kut vrta koji ste vratili prirodi, pobrinite se da imate odgovarajući fotoaparat i objektiv. Za snimanje tih sićušnih svjetova Gayle upotrebljava svoj EOS 6D Mark II tvrtke Canon u kombinaciji s jednim od svojih makroobjektiva. „Fotoaparat nam pruža mogućnost sjedinjenja s određenim organizmom, bilo da se radi o krupnom planu cvijeta, kukca ili spora na poleđini paprati”, kaže. „Počinjete uočavati stvari koje nikad prije niste i zbog toga sam shvatila kako se kroz objektiv možete bolje povezati s prirodom.”

Naučiti „vidjeti” kroz fotoaparat

Obična plava vretenca odmaraju na mrijesnjaku, dok se nijanse plave i zelene boje odražavaju u vodi ispod.

Fotografirana na velikom gornjem jezeru kamenoloma, ovdje vidimo obična plava vretenca dok se odmaraju na oskudnom crvenom mrijesnjaku, Potamogeton alpinus. Mrijesnjak se smatra ranjivim u Engleskoj jer se obično može naći dalje na sjeveru, na škotskim visoravnima. Snimljeno modelom EOS 6D Mark II tvrtke Canon s objektivom Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM (naslijedio ga je Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM) pri 330 mm, 1/320 s, f/6.3 i ISO 200. © Natured Secrets

Dvije mlade sove na prozoru kamene staje, dok treća sova sjedi na krovu iznad njih.

„Ovo je staja sa sovama u gornjem polju – to je obnovljena suha kamena konstrukcija”, kaže Gayle. „Staja je zavučena u obronak, tako da mladunci lako mogu iskočiti na travnate obronke.” Snimljeno modelom EOS 6D Mark II tvrtke Canon s objektivom Canon EF 600mm f/4L IS III USM pri 1/800 s, f/4.5 i ISO 2500. © Natured Secrets

Ta je veza ojačana otkad se obitelj kukuvija pojavila nakon obnove staje, koju su Gayle i zidari obnovili kamenom iz napuštenog kamenoloma. To je sada novi dom za ptice.

„Učila sam „vidjeti” kroz fotoaparat tiho čekajući da se kukuvije pojave”, kaže Gayle. „Primjećujem kretanje trave, promjenu svjetla, moljce, ptice i cvijeće koje dodiruju. Trenutno postanem plijen kad objektiv uhvati kandže dok kruže iznad, a zatim se priča mijenja kad se pomaknem. Postajem lovac.”

Gayle upotrebljava drugi DSLR fotoaparat sa senzorom punog kadra s asortimanom duljih EF objektiva. Odvajajući jedno kućište fotoaparata za makroobjektive i drugo za telefoto objektive, nikad ne propušta trenutak zbog zamjene objektiva. Ti alati pomažu joj snimiti dramatično nebo i ptice u letu, primjerice sove, a stabilizacija slike naročito je važna jer ne upotrebljava stativ.

„Trebam domet svog fantastičnog objektiva EF 600mm f/4L IS III USM kako bih se približila sovama”, kaže. „Na ovoj sam lokaciji daleko i ne mogu se skriti, tako da ne mogu samo sjediti i osjećati da ću vidjeti jelena ili pticu izbliza. Čak je teško fotografirati i crvendaća zato što su stabla tako velika. Znate da ćete s objektivom od 600 mm dobiti najbolje snimke jer je oštar i fiksne žarišne duljine, dok Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM pruža mogućnost zumiranja i snimanja ptice ako se kreće ili dolazi prema meni. Imam udaljenost.”

Dokumentiranje obnavljanja divljine sada i u budućnosti

Krupni plan zelenih i bijelih cvjetova divlje mrkve, u pozadini je livada izvan fokusa.

„Ove biljke rastu na našim iskopima u kamenolomu i oko njega. Sviđaju nam se bijeli cvatovi divlje mrkve nalik čipki na vrhuncu ljeta”, kaže Gayle. „Ali kasnije sredinom kolovoza, male zelene mahune sa sjemenkama izvrću se dok se suše, a cvijetovi se čvrsto savijaju u oblik konkavnog ptičjeg gnijezda.” Snimljeno modelom EOS 5D Mark IV tvrtke Canon s objektivom Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM pri 1/640 s, f/2.8 i ISO 320. © Natured Secrets

Krupni plan bumbara koji lebdi između čička i trave.

„Sve što mogu je ostaviti ovu zemlju u stanju boljem od onoga u kojem sam je zatekla”, kaže Gayle. „To je moj izazov, nastaviti je poboljšavati. Samo želim pratiti stanje, tako da možemo vidjeti razliku.” Snimljeno modelom EOS 5D Mark IV tvrtke Canon i objektivom Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM pri 153 mm, 1/1000 s, f/5 i ISO 640. © Natured Secrets

Gayle je dokumentirala projekt obnove divljine kroz ankete, izradom herbarija, čuvanjem biljaka u alkoholu, skiciranjem i bojanjem vodenim bojama. Ipak, ona uživa u malim trenucima s divljim životinjama na ovoj lokaciji i uživa u prednostima koje interakcija s prirodom pruža za mentalno zdravlje. „Gledajući kroz fotoaparat u ona rana jutra, osjećate spokoj i opuštenost”, objašnjava. „To stanje uma mogu prenijeti dijeljenjem fotografija na društvenim mrežama te tako pomoći drugima da dožive ljepotu koja nas okružuje.”

Potiče sve koji razmišljaju o stvaranju sličnog projekta da krenu od nekoliko stabala ili grmlja kako bi privukli ptice i kukce. „Uvijek sadite stabla ako možete”, savjetuje. „Ne treba vam mnogo prostora – za šest ili sedam godina imat ćete šumicu gdje ćete moći prošetati i osjetiti prostor.”

Napisala Lorna Dockerill

Slični proizvodi

Slični članci