SPORTSKA FOTOGRAFIJA
Akcijska fotografija: savjeti profesionalca
Saznajte više o akcijskoj sportskoj fotografiji u ovoj mentorskoj sesiji s profesionalcem za brdski biciklizam.
SPORTSKA FOTOGRAFIJA
Tijekom 40-godišnje karijere, Dave Rogers (fotograf tvrtke Getty) snimio je neke od najlegendarnijih snimaka u povijesti ragbija. Stajao je uz teren na svakom svjetskom prvenstvu u ragbiju od prvoga 1987., a ove će godine u Japanu svaki dan provesti s timom Engleske. Bez obzira na to koji sport snimate, Dave daje 10 savjeta i tehnika za dobivanje boljih sportskih fotografija.
Dave je zanimanje za fotografiju razvio kao tinejdžer ranih 1970-ih dok je gledao igru engleskog nogometnog tima Wolverhampton Wanderers. Sjeća se da ga je osim igre jednako zanimalo i što se događa u pozadini – naročito što rade fotografi sa strane terena.
Otkad je dobio prvu priliku radeći za lokalne novine – kroz kombinaciju vještine, predanosti i malo sreće, kaže on – Dave je zaslužio svoje mjesto među velikanima sportske fotografije. Snimio je Jonaha Lomua iz novozelandskog tima kako obara Mikea Catta iz engleskog tima u njihovom susretu na svjetskom prvenstvu u ragbiju 1995.; Nelsona Mandelu kako uručuje trofej 1995. kapetanu tima Springboks Francoisu Pienaaru, ujedinjujući Južnu Afriku nakon duge povijesti apartheida; dramatični gol Jonnyja Wilkinsona u produžecima koji je Engleskoj donio pobjedu na svjetskom prvenstvu u ragbiju 2003. i još mnogo toga.
Svoju najbolju nezaboravnu fotografiju Dave je snimio na svjetskom prvenstvu u ragbiju 2003. Na njoj se tadašnji kapetan Engleske Martin Johnson uzdiže iznad fotografa, moćno podižući trofej nakon što je njegov tim osvojio turnir. Gotovo možete čuti njegovo glasno oduševljenje dok suigrači iza njega i navijači s tribina slave njihovu pobjedu. U golemim rukama igrača ragbija trofej izgleda gotovo poput igračke dok privlačno sjaji kupajući se u svjetlima koja osvjetljavaju prizor.
U trenutku kad smo se susreli s Daveom, počinjao se pripremati za svjetsko prvenstvo u ragbiju 2019. u Japanu, gdje će biti smješten s engleskim timom. Kako bi se pripremio, organizirao je raspored i komplet fotografske opreme te osiguravao licence za upotrebu daljinskog okidača za fotoaparat na stadionima. Rekao nam je da će, osim tri profesionalna kućišta fotoaparata, objektiva, stativa i monopoda, spakirati mnogo opreme za kišne uvjete kako bi bio spreman za kišnu sezonu.
Pored toga, već je razmišljao o snimkama koje se nada snimiti. Među tisućama fotografija koje predviđa da će snimiti tijekom prvenstva, naročito se nada jednoj posebnoj: "Snimka o kojoj sanjam ona je na kojoj Engleska ponovo podiže trofej Webb Ellis i osvaja svjetsko prvenstvo!"
Ovdje dijeli svoje stručne savjete za poboljšanje sportske fotografije, bez obzira na to koji sport snimate.
"Najveći je izazov poznavati sport", kaže Dave. "Saznajte pravila igre kako biste znali što igrači pokušavaju postići." Ako niste u stanju predvidjeti sljedeći potez igrača, možda ćete imati problema pratiti igru.
Svaki je sport drukčiji. U usporedbi s ragbijem, "nogomet se brže igra i teže fotografira", kaže. No s druge strane, dok je u ragbiju više igrača i ljudi koji vam mogu blokirati vidno polje i omesti vas u snimanju dobre snimke, u nogometu je "manje igrača na terenu pa imate čisto vidno polje".
Kad je Dave počinjao, dobio je mjesto na tečaju Britanskog nacionalnog savjeta za obuku novinara iako nije imao fotoaparat. Morao je kupiti ono što je u to vrijeme mogao priuštiti: stari fotoaparat s filmom od 35 mm. Ako sad započinjete, preporučuje vam da uzmete u obzir "lakoću upotrebe, pouzdanost i vrijednost za novac" kao ključne čimbenike. "Samo kupite najbolje što možete", kaže on, i pazite na dugoročnu isplativost.
Ako vam se potpuni DSLR komplet čini kao previše ili nedostižan, nastojte nabaviti kompaktni ili prijelazni fotoaparat sa značajkama koje su dorasle potrebama sportske fotografije. Model Canon PowerShot SX70 HS, najbolji u Canonovom asortimanu prijelaznih modela, ima optičko zumiranje od 65x, omogućuje snimanje brzinom od 10 sličica u sekundi te ima brzo i precizno automatsko izoštravanje (AF) s opcijom kontinuiranog automatskog izoštravanja koja pomaže u snimanju akcije.
No kako biste potpuno iskoristili odličan izbor objektiva tvrtke Canon, ulaganje u DSLR fotoaparat kao što je Canon EOS 80D odličan je izbor za sportsku fotografiju.
"Standardni objektiv za sportsku fotografiju je Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM [i još laganija i novija verzija ovog objektiva, Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM], koji je vrhunski, a i ja mnogo upotrebljavam Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM. Pouzdani su i podnose mnogo udaraca. Kad snimate sport, fotoaparate brzo odlažete na tlo i trčite uokolo – moraju biti prilično robusni da to izdrže.
"Ako tek počinjete, 70-200mm je korisniji. Objektiv od 400 mm fotografi počinju upotrebljavati kad postanu stručnjaci."
Kako biste postigli slične rezultate za manje novca, trebali biste uzeti u obzir Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM ili Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM. Oba imaju Canonovu poznatu tehnologiju stabilizacije slike koja pomaže kod problema zamućenih fotografija uslijed podrhtavanja fotoaparata. Ako vam ruke imalo podrhtavaju, podrhtava i element u objektivu kako bi se kompenziralo podrhtavanje. To znači da, čak i kad umjesto na stativu snimate iz ruke, fotografije bi trebale biti predivno oštre.
"Odaberite veću brzinu zatvarača i širi otvor blende [manji f broj], jer pozadine mogu biti vrlo neuredne i odvraćati pozornost reklamnim panoima i sl. Ne zaboravite, što je otvor blende veći, to će manja biti dubinska oštrina. Samo zamutite dinamične pozadine i pokušajte upotrebljavati objektiv pri maksimalnoj žarišnoj duljini što je više moguće. Odaberite doista nisku ISO postavku kako biste morali upotrebljavati veliku brzinu zatvarača i mali otvor blende."
Jedan trik koji Dave preporučuje za potpuno uklanjanje pozadine je da "se popnete malo više na tribinama tako da gledate teren odozgo. Ako snimku možete snimiti tako da gledate odozgo, dobit ćete čistu zelenu pozadinu."
Dave smatra da su najbolji uvjeti za snimanje kad je oblačno i svijetlo jer će svjetlo biti ravnomjernije raspoređeno terenom pa nećete morati tako često prilagođavati postavke ekspozicije. No ako snimate za sunčana dana uz oštar kontrast između sjenovitih i sunčanih područja, "sjednite na sunčanoj strani i snimajte prema sjenovitoj strani", kaže on. Tako ćete raditi s pozadinskim osvjetljenjem. "Ako sjedite u sjeni i snimate prema suncu, to može biti teško. Često ćete dobiti samo siluetu igrača u odnosu na jarku pozadinu. Stoga uvijek sjednite na sunčanoj strani. Tako ćete i dobiti ljepše boje."
To je najlakše postići na malim lokalnim sportskim događanjima gdje gledatelji mogu slobodno stajati i hodati oko parka ili područja. Na tom mjestu možete razgledati uokolo i pronađi savršeno mjesto. Na događajima gdje se sjedi i za koje je potrebna ulaznica možda ćete moći odabrati gdje želite sjesti. Saznajte orijentaciju lokacije i provjerite u koje doba dana se sportski događaj odvija kako biste odabrali mjesto koje će u to vrijeme biti sunčano. Možete čak preuzeti aplikaciju za praćenje sunca namijenjenu fotografima.
Ponekad ćete htjeti snimiti efekt siluete. Kako biste to postigli, snizite ISO, povećajte brzinu zatvarača i smanjite otvor blende (upotrijebite veći f broj). "Trebat će vam svijetla pozadina", savjetuje Dave. "Postavite premalu ekspoziciju. Silueta može biti učinkovita ako je ne snimate često. Ako to činite često, postaje kliše."
Nakon što snimite dobar izbor osnovnih snimaka, vrijeme je da postanete kreativni. Neki sportski fotografi početnici postanu opsjednuti zamrzavanjem akcije, ali Dave preporučuje upotrebu zamućenja u svrhu naglašavanja brzine. Kako biste to postigli, pokušajte postaviti brzinu zatvarača na 1/15 s. Međutim, ističe "ne želite toliko zamućenje da se ne može vidjeti što sportaši rade. Njihova lica i dalje trebaju ostati što je moguće oštrija."
Naročito kad su u pitanju predvidivi, linearni pokreti kao kod utrka konja, atletike ili motorističkih sportova, gdje pratite akciju panoramiranjem (pomičete fotoaparat prateći osobu ili vozilo u pokretu), lakše ćete zadržati objekt relativno izoštren i zamutiti sve ostalo, doista dočaravajući dojam brzine.
Kako biste unijeli dramatičnost, Dave predlaže "smanjite kut. Ako se spustite nisko dok igrač ide prema vama, izgledat će kao da leti zrakom."
To je strategija koju je Dave primijenio prilikom snimanja nezaboravne snimke tadašnjeg engleskog kapetana Martina Johnsona dok drži trofej sa svjetskog prvenstva u ragbiju 2003. Smještajući se niže od Martina, perspektiva je naglasila već impresivnu visinu i snagu igrača ragbija.
"Nosim dva fotoaparata ili često ovih dana i tri, da se nađe. Ako pada kiša, držim ih zamotane što je moguće bolje. Mnogi nose tvrde torbice, ali ja samo nosim ruksak. Nosim objektiv Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM, Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, dva kućišta fotoaparata i dva mala objektiva za zumiranje. Nosim i tri ili četiri rezervne baterije, naročito kad je hladno, jer se energija brže troši. Ponesite vodootporne navlake i pokrove za objektive – uvijek se isplati. Ako ih nemate, zamotajte komplet u plastičnu vrećicu. Uštedjet ćete mnogo novca na popravke."
Dave upotrebljava Canon EOS-1D X Mark II vrhunskih značajki, ali cijenom pristupačniji Canon EOS 80D ima kućište od legure magnezija te je otporan na prašinu i vlagu, što ga čini pouzdanim u svim uvjetima. Ima i sofisticirani sustav automatskog izoštravanja u 45 točaka i veliku brzinu kontinuiranog snimanja od 7 sličica u sekundi uz praćenje objekta, što ga čini naročito idealnim za sportsku fotografiju brze akcije.
Dave u prosjeku snimi oko 2000 fotografija po utakmici ragbija kako bi dobio nekoliko kojima je doista zadovoljan, pa nemojte se obeshrabriti ako vaše početne snimke nisu uzbudljive kao što ste očekivali. "Najviše mi smeta kad ljudi stanu negdje ispred vas tako da ih ne možete zaobići ili protrče kroz snimku i blokiraju vidno polje", kaže on. Dave mora izbrisati mnoge od slika, ali nastavlja snimati, čekajući da se ukažu prilike. "Mnogo je neiskoristivih slika, ali sada uz digitalne fotoaparate znate što dobivate i možete vidjeti što ste snimili kad pogledate zaslon."
Jednom kad na zaslonu fotoaparata ugledate dobitnu snimku, ustrajnost će se isplatiti. Uz strpljivost, maštu i odgovarajući komplet u torbi (Canon EOS 80D DSLR s objektivom Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM ili Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM, ili prijelazni fotoaparat Canon PowerShot SX70 HS koji preporučujemo), i vi možete snimati sportske fotografije vrijedne ponosa!
Napisao: Matthew Bowen
"Pronađite inspiraciju" vaš je najvažniji izvor korisnih savjeta o fotografiji, vodiča za kupce i pronicljivih intervjua – sve što trebate za pronalaženje najboljeg fotoaparata ili pisača te ostvarenje sljedeće kreativne ideje.
Natrag na Svi savjeti i tehnikeSPORTSKA FOTOGRAFIJA
Saznajte više o akcijskoj sportskoj fotografiji u ovoj mentorskoj sesiji s profesionalcem za brdski biciklizam.
Akcijska fotografija
Fotograf ekstremnih sportova Richard Walch govori o tome što ga potiče da snima zapanjujuće snimke skijanja i snowboardinga.
SPORTSKA FOTOGRAFIJA
Pet profesionalnih sportskih fotografa nude savjete za snimanje upečatljivih sportskih snimki.