Jedna od prelijepih stvari kod fotografije je raspon kreativne slobode i emocionalnog izražaja koji pruža. Stoga se može činiti pomalo ograničavajućim razgovarati o pridržavanju skupa pravila za fotografsku kompoziciju. Međutim, poznavanje nekih jednostavnih načela fotografske kompozicije može vam pomoći da najbolje iskoristite predmet snimanja i oživite prizore onako kako doista želite da budu viđeni.
Nakon što naučite osnove kompozicije i slaganja snimki, počet ćete ih primjenjivati bez razmišljanja i moći ćete pronaći vlastiti stil – a možda čak i ponekad prekršiti „pravila”.
Ovdje ćemo objasniti 10 tehnika fotografske kompozicije, razmatrajući kako vam svaka pomaže uspostaviti ravnotežu između načina na koji su elementi posloženi na vašim fotografijama i omogućuje voditi oko promatrača kadrom.
OSNOVE FOTOGRAFIJE
Poboljšajte kompoziciju fotografija
1. Pravilo trećina
Smještanje objekata u središte kadra može biti učinkovito u nekim situacijama – jednostavni objekti kao što su portreti, gdje je samo lice osvijetljeno, a pozadina mnogo tamnija, funkcioniraju dobro u središnjoj kompoziciji. Međutim, asimetrične kompozicije bit će življe i dinamičnije. Primjena pravila trećina na fotografije postavljanjem objekta u desnu ili lijevu trećinu kadra obično će rezultirati zanimljivijom i privlačnijom fotografijom.
Mnogi fotoaparati, uključujući fotoaparate sustava EOS R tvrtke Canon kao što su EOS R50, EOS R10 i EOS R7, imaju mogućnost prikaza mreže 3 x 3 bilo u tražilu ili na stražnjem LCD zaslonu. Korisna tehnika kompozicije je postavljanje točke interesa na jednu od točaka gdje se presijecaju vodoravne i okomite crte.
2. Poravnanje
Crte mreže također su koristan način provjere je li obzor ravan. Mnogi fotoaparati mogu prikazati elektroničku libelu na zaslonu koja se mijenja iz crvene u zelenu kad je fotoaparat ravan. Neki fotoaparati tvrtke Canon sa stabilizacijom slike u kućištu (IBIS), kao što je EOS R7, imaju i značajku automatskog poravnanja. Kad je ova opcija omogućena, automatski podešava položaj senzora kako bi se kompenzirao bilo kakav mali nagib i tako omogućilo poravnanje fotografija.
EOS R50 i EOS R7 imaju i funkciju automatskog poravnanja u načinu rada Movie IS koji automatski može poravnati vodoravno nagnute videozapise.
Naravno, možete i fizički okrenuti fotoaparat u određeni kut kako biste postigli zanimljive kompozicije. Taj namjerni nagib često se naziva nizozemski ili njemački kut i upotrebljava se u dugometražnim filmovima za stvaranje napetosti ili zbunjenosti – stoga ga primjenjujte umjereno i odaberite kut dovoljan da ne izgleda slučajan. Ako jednu snimku nagnete ulijevo, sljedeću pokušajte snimiti s nagibom udesno. To možete upotrijebiti primjerice za dočaravanje napetosti i uzbuđenja u istraživanju novog grada. To je odličan način za uvođenje raznovrsnijih fotografija koje će izgledati fantastično ispisane. Možete i promijeniti omjer na fotoaparatu na kvadratni kako biste unijeli dodatnu dinamiku – što nas dovodi do kadriranja i obrezivanja.
3. Kadriranje
Prilikom snimanja fotografije razmislite o načinu kadriranja objekta. Upotreba vrata ili prozora dobar je izbor jer se na taj način stvara prirodna granica koja pomaže skrenuti pozornost na prizor unutar nje. Na primjer, okvir vrata hotela ili apartmana možete iskoristiti kako biste uokvirili pogled na grad. Najbolje je da su prozor ili vrata otvoreni kako ne bi bilo odsjaja na staklima.
Učinkovit kadar možete kreirati i obrezivanjem radi izoliranja elemenata. Možete upotrebljavati aplikaciju Canon Camera Connect za prijenos fotografija s fotoaparata na telefon radi uređivanja, uređivati na računalu u softveru kao što je Digital Photo Professional tvrtke Canon ili obrezivati prilikom ispisivanja s pomoću jedne od aplikacija tvrtke Canon za ispisivanje.
Uzmite si vremena i eksperimentirajte s različitim obrezivanjima. Za fotografiranje pejzaža odaberite panoramsko obrezivanje kako biste dobili široku fotografiju. Ako su dobro poredane, čak rednim i ispisivanjem više fotografija možete ostvariti panoramski učinak.
4. Crte vodilje
Crte su vrlo moćan alat za sastavljanje kompozicije, jednostavno zato što instinktivno želimo saznati kamo vode. Dok ste u pokretu možete vidjeti crte svuda – staze, rijeke, zidove, ograde, željezničke pruge ili oznake na cesti, a sve to možete uklopiti u svoje fotografije.
Upotreba fizičkih crta kao kompozicijskih elemenata za usmjeravanje oka prizorom prema žarišnoj točki vjerojatno je najučinkovitiji način za uključivanje crta vodilja u snimke. Fotoaparat trebate postaviti na odgovarajuću točku gledišta kako biste u prizoru snimili prirodne crte, što znači da ćete se možda morati postaviti više ili niže kako biste maksimalno naglasili efekt. Fotoaparat s potpuno pomičnim LCD zaslonom promjenjivog kuta nagiba pomoći će vam kadrirati snimku kad snimate iz neobičnih kutova.
Vrijedi uzeti u obzir i smjer u kojem crte putuju i što pokušavate postići. Konvergentne crte učinkovit su alat za dočaravanje udaljenosti i mjerila. Vodoravne crte zrcale obzor i tako mogu imati umirujući učinak, dok okomite mogu stvoriti napetost. Dijagonalne crte, idealno od donje lijeve do gornje desne strane, vode oko prizorom, jer odgovaraju uobičajenom smjeru čitanja u većini zapadnih kultura. Aktivirajte prikaz mreže 3 x 3 i dijagonala na fotoaparatu, ako su dostupni, kako biste lakše poredali dijagonalne crte i oko promatrača proveli kadrom.
Crte vodilje često se mogu pronaći prilikom snimanja na otvorenom, u prirodnom i izgrađenom okruženju, što ih čini jednim od najboljih savjeta za kompoziciju gradskih panorama i pejzaža.
5. Snimanje iz različitih kutova
Fotografije se često snimaju u razini očiju, ali ako fotoaparat postavite niže ili više, dobit ćete više kreativnih točaka gledišta. Kad djeca fotografiraju, rezultat su snimke koje pružaju drukčiju sliku svijeta – zgrade, stabla, biljke i odrasli ljudi izgledaju mnogo veći iz nižeg položaja fotoaparata. Ako vaš fotoaparat ima zaslon promjenjivog kuta nagiba ili se može povezati s pametnim telefonom putem Wi-Fi veze, to olakšava snimanje s fotoaparatom na tlu i pruža neobičnu perspektivu.
U gradu punom visokih zgrada pokušajte upotrijebiti širokokutni objektiv i gledajte prema nebu. Upotrijebite način rada s prednošću otvora blende (Av) i odaberite otvor blende f/8 ili f/11. Zatim usmjerite fotoaparat prema nebu i kadrirajte prizor tako da se zgrade međusobno približavaju. Budući da takve fotografije često imaju širok raspon sjena i istaknutih dijelova, možda ćete morati podesiti svjetlinu kompenzacijom ekspozicije ili eksperimentirati s različitim načinima mjerenja – ekspozicijom za prednji plan s mjerenjem u točki, na primjer, ili postići ravnotežu upotrebom evaluativnog mjerenja. Može pomoći i upotreba ugrađene funkcije HDR.
Slično tome, viša točka gledišta s vrha zgrada ili s fotoaparatom uzdignutim iznad glave također su učinkoviti jer pružaju pregled prizora ili situacije.
6. Trokuti
Stvaranjem kompozicije prizora imajući na umu trokute, možete postići vizualno zanimljivije fotografije. Pokušajte snimiti rubove ceste koji nestaju u daljini, uz trokutaste dijelove koji tako nastaju sa strane kadra.
Zahvaljujući svojim dvjema dijagonalnim crtama i jednom vodoravnom, trokut portretu može dodati vizualno kretanje. Čak i kad je u pitanju relativno statičan portret osobe za stolom, zamolite osobu da ruke postavi u oblik trokuta – laktovi trebaju biti više rašireni, a šake podupirati bradu. Kompozicija će biti estetski mnogo ugodnija.
7. Zlatni rez
Zlatni rez (ili Fibonaccijeva spirala) često se upotrebljava u umjetnosti, arhitekturi i dizajnu za kreiranje estetski privlačnih proporcija i kompozicija. Nazvan je po talijanskom matematičaru Leonardu Bonacciju koji je, oko 1200. godine prije nove ere, prepoznao niz uzlaznih brojeva, čiji je omjer rasprostranjen u prirodi – u spiralnim uzorcima školjaka, uzorcima rasta biljaka i proporcijama ljudskog tijela.
Zamisao je ojačati kompoziciju i učiniti je oku ugodnijom tako da u kadar ukomponirate pravac koji promatrača duž spiralne putanje navodi do glavnog objekta. Pokušajte postaviti početak spirale u kut kadra i obuhvatite što veći dio krivulje kako bi ga oko slijedilo do kraja oko slike. Ovo načelo primjenjivo je na mnogim različitim snimkama – od pejzaža do portreta i još mnogo toga. Širokokutni objektiv upotrebljavajte za snimanje cijelog područja velikih arhitektonskih značajki kao što su stubišta ili upotrijebite makroobjektiv za izoštravanje malih spiralnih oblika u prirodi.
8. Minimalizam i negativan prostor
Može se činiti kontraintuitivno, ali upotreba minimalne kompozicije može maksimalno poboljšati učinak slike. Minimalne kompozicije usredotočuju se na jednostavnost, s vrlo malo elemenata, ali i dalje pružaju duboke fotografije koje potiču na razmišljanje, izbacujući nepotrebne detalje i usredotočujući pažnju gledatelja na određeni dio kadra.
Kreiranje jednostavnih minimalističkih kompozicija može zvučati jednostavno, ali može biti teže za postizanje od složenijih kompozicija, jer morate pronaći način za uklanjanje neželjenih elemenata i vizualnih smetnji, a da snimku ne učinite dosadnom.
Odličan način za početak kreiranja minimalnih kompozicija je postavljanje objekata u odnosu na „negativan” ili „prazan” prostor. Fotografiranje kolibe na plaži naspram neba i plaže, primjerice, podrazumijeva upotrebu vizualnog kontrasta za postavljanje nastambe naspram dva negativna otvorena prostora – plaže i mora – i privlačenje oka na kolibu na plaži. Pozadina izvan fokusa u portretu – kreirana s pomoću postavke širokog otvora blende (mali f broj) ili snimanje s telefoto objektivom ili oboje – također stvara negativan prostor koji pomaže u isticanju objekta.
Drugi način postizanja minimalne kompozicije je izoštravanje oblika. Odredite jedan ili dva oblika ili geometrijska uzorka u kadru i pokušajte ih izolirati, potencijalno upotrebom negativnog prostora.
Prazan prostor također može dati osjećaj kretanja. Ako je ispred objekta prostor, objekt izgleda kao da se kreće u taj prostor ili će to učiniti. Prostor iza njega može ostaviti dojam da se objekt kreće tako brzo da se čini kao da će iskočiti iz kadra.
9. Orijentacija sukladna platformi
Važno je razmisliti o načinu na koji će se vaše fotografije i videozapisi prikazivati. Na primjer, ako snimate za specifične platforme društvenih mreža, konačna snimka možda će morati biti u omjeru 4:5 ili 9:16 vertikalne širine i visine, ovisno o platformi. Ako snimate videozapis za YouTube, trebate pejzažnu orijentaciju od 16:9 za filmski izgled.
Neki fotoaparati sustava EOS R tvrtke Canon – kao što su EOS R6 Mark II, EOS R50 i EOS R8 – mogu prikazati oznake za odabrani omjer kako biste mogli pravilno kadrirati prizor. Cijeli kadar i dalje je vidljiv, ali vodilice pokazuju gdje će biti obrezan kako biste bili sigurni da će se na snimkama vidjeti elementi slike koje želite obuhvatiti i vodoravno i okomito.
10. Kršenje pravila
Pravila su osmišljena da bi se kršila, pa jednom kad svladate navedene tehnike kompozicije, pokušajte eksperimentirati. Ako fotografirate trkača, primjerice, uobičajeno pravilo kompozicije bilo bi ostaviti prostor ispred njega. Međutim, ako umjesto toga ostavite prostor iza trkača, to može dati dojam da trkač bježi od nečega, a ne da trči prema nečemu. Smještanjem objekta u različite dijelove kadra možete promijeniti priču koju fotografija priča.
Potražite fotografije s nekonvencionalnim kompozicijama, kao što su okomite gradske panorame, razmislite o tome zašto funkcioniraju pa i sami isprobajte neke varijacije. Pomoći će vam da razvijete vlastiti osobni stil i ostvarite kreativni učinak koji želite. Osim toga, jako je zabavno!
Napisao Peter Wolinski
Slični proizvodi
-
Fotoaparati bez zrcala
EOS R10
Napravite sljedeće korake s fotografijama i videozapisima uz fotoaparat bez zrcala sa sustavom EOS R, izrađen oko senzora APS-C formata. -
Fotoaparati bez zrcala
EOS R50
Ovim fotoaparatom bez zrcala EOS R izradite najprivlačniji sadržaj, od oštrih fotografija do 4K videozapisa i prijenosa uživo. Sve u jednom namjenskom uređaju. -
Fotoaparati bez zrcala
EOS R7
Istražite divljinu s pomoću fotoaparata koji pruža senzacionalnu brzinu i kvalitetu slike u prijenosnom kućištu APS-C dizajniranom za budućnost. -
Standardni objektivi
RF 50mm F1.8 STM
Kompaktan, tih i lagan RF objektiv s fiksnom žarišnom duljinom od 50 mm, sa širokim otvorom blende od f/1.8, savršen je za ostvarivanje vaših kreativnih vizija. -
RF-S objektivi
RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM
Širokokutni do telefoto objektiv za zumiranje APS-C serije EOS R savršen je za fotografiranje putovanja, divljih životinja, sportova i stil života. -
RF objektivi
RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM
Mali i vrlo lagani objektiv sa zumiranjem serije RF od 24 – 50 mm koji možete upotrebljavati svaki dan prilikom putovanja, snimanja pejzaža i još mnogo toga.