CRNO-BIJELA FOTOGRAFIJA

Aktualna i bezvremena: budite kreativni s crno-bijelom fotografijom

Od pejzaža, portreta do vjenčanja i prirode, otkrijte kako, pomoću naših stručnih savjeta i tehnika te prijedloga za komplete, možete snimati nevjerojatne crno-bijele slike svake scene.
Crno-bijela slika balerine u pokretu u velikoj, raskošnoj prostoriji. Kroz otvorena vrata prodiru sunčeve zrake.

Dobra crno-bijela fotografija ima bezvremensku kvalitetu koja se jednostavno ne može prenijeti slikama u boji, a istovremeno unosi dramatičnost, emocije i strast. Stoga je uvijek popularna za portrete i fotografije vjenčanja. No monokromatske (jednobojne) slike također mogu čarobno naglašavati oblike, teksture, nijanse i detalje, što crno-bijelu tehniku čini podjednako prikladnom za snimanje pejzaža i arhitekture, akcijsku i sportsku fotografiju te još mnogo toga.

Međutim, stvaranje upečatljive crno-bijele fotografije ponekad može biti izazov, budući da smo navikli gledati svijet u boji. U nastavku pronađite zbirku stručnih pomoću kojih ćete savladati ovaj fotografski stil.

Što je crno-bijela fotografija?

Krupni plan narančasto-bijele školjke s bogatom spiralom.

Dva primjera slike školjke, jedna u boji, druga crno-bijela. Na monokromatskoj verziji pažnju privlači cijela školjka, ne samo spiralni vrh. Snimljeno modelom Canon EOS 250D s objektivom Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM pri 1/640 s, f/5 i ISO200.

Crno-bijeli krupni plan velike školjke s bogatom spiralom.

Koja je slika dojmljivija: ona u boji ili crno-bijela? Kada je u pitanju fotografija, ljepota je često u oku promatrača – nema pravog ili pogrešnog odgovora, a eksperimentiranje je pola zabave.

Crno-bijele fotografije mogu se stvarati na dva načina: možete snimati u boji i sliku u postprodukciji pretvoriti u crno-bijelu ili u izborniku fotoaparata Stil slike odabrati Monokromatski, što omogućuje prikaz slike na LCD zaslonu ili elektroničkom tražilu fotoaparata.

Imajte na umu da scena koja izgleda dobro u boji možda neće biti dobra u crno-bijeloj tehnici i obratno. Na primjer, pri snimanju u boji crveni cvjetovi ističu se ispred zelene pozadini. No kada isti objekt snimite monokromatski, uočit ćete kako se crvena i zelena boja pretvaraju u slične nijanse sive.

S praksom moći ćete „vidjeti” monokromatski, a učenje je moguće i ubrzati. Općenito, za crno-bijele slike objekta potreban je jači kontrast nego za slike istog objekta u boji. Dva puta snimite isti objekt, prvo u boji, a zatim crno-bijeli i usporedite slike.

Za crno-bijele fotografije preporučuje se snimanje u formatu RAW jer omogućuje opsežnije podešavanje slike u softveru Digital Photo Professional (DPP) tvrtke Canon od datoteka JPEG. Postavljanje fotoaparata na spremanje datoteka RAW omogućuje zadržavanje svih informacija o boji slike, čak i pri monokromatskom snimanju.

5 savjeta za crno-bijele fotografije

  • Primijenite mali otvor blende i što manji ISO
  • Provjerite histograme fotoaparata
  • Eksperimentirajte s filtrima
  • Snimajte u formatu RAW i pregledajte opcije fotoaparata
  • Naglasite kontrast na crno-bijelim slikama

Crno-bijela slika mladenke na stubištu, koja iznenađeno gleda gore. Na zidu pored nje sjene su grupe žena koje pokušavaju uhvatiti bačeni buket.

Boja može odvratiti pažnju od prirodnog oblika na predivnim portretima i snimkama vjenčanja, dok su na crno-bijelim ispisima objekti estetski mnogo istaknutiji. Također omogućuje i pametnu igru sa svjetlom, kao što je vidljivo na slici. Snimljeno fotoaparatom EOS 6D tvrtke Canon (naslijedio ga je EOS 6D Mark II tvrtke Canon) s objektivom EF 24mm f/1.4L II USM tvrtke Canon, bljeskalicom Speedlite 600EX-RT tvrtke Canon (naslijedila ju je bljeskalica Speedlite 600EX II-RT tvrtke Canon) i odašiljačem Speedlite ST-E3-RT tvrtke Canon pri 1/100 s, f/1.8 i ISO3200. © Fabio Mirulla

Crno-bijeli krupni plan lica bebe. Posebno su istaknute djetetove trepavice.

Crno-bijele slike uobičajeno su vrlo dobri portreti; kao razlog često se navodi nedostatak boja koji smanjuje odvlačenje pažnje i usredotočuje pažnju na objekt. Jednostavnost ove fotografije također je ono što je čini tako upečatljivom. Snimljeno modelom EOS R tvrtke Canon s objektivom Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM pri 1/160 s, f/2.8 i ISO200. © Helen Bartlett

Crno-bijelim slikama često se daje prednost pri snimanju vjenčanja jer mogu naglasiti osjećaje i dramatičnost. Monokromatski ispisi također mogu učinkovito pažnju usmjeriti na izraze lica, kao i naglašavati detalje i oblike ključnih elemenata, od malih predmeta poput vjenčanih prstena i cipela do mladenkine vjenčanice, pa čak i cijele lokacije.

Crno-bijela fotografija općenito je vrlo pogodna za portrete. Razlog mogu biti mnogi monokromatski legendarni portreti iz prošlog stoljeća putem kojih smo se upoznali sa tim stilom. Dodavanje bočnog osvjetljenja posebno je učinkovito jer daje jak kontrast između istaknutih dijelova i sjena.

Crno-bijela fotografija prirode i divljih životinja

Crno-bijeli krupni kadar noja koji znatiželjno promatra fotoaparat.

Pretvaranjem ove slike u monokromatsku perje na lica noja naglašava se tako intenzivno da izgleda više kao krzno nego perje. Snimljeno fotoaparatom Canon EOS R6 s objektivom Canon RF 600mm F11 IS STM pri 1/5000 s, f/11 i ISO1600. © John Dickins

Crno-bijela slika zimskog šumskog prizora uokvirenog snijegom prekrivenim drvoredima.

Objekt koji u boji djeluje blaže na crno-bijeloj slici može izgledati moćno, kao primjerice ova zimska šumska scena. Snimljeno modelom PowerShot G7 X Mark III tvrtke Canon pri 1/500 s, f/2.8 i ISO400. © Helen Bartlett

Mnoge slike pejzaža ovise o živopisnoj plavoj boji neba ili toplim crvenim tonovima zalazećeg sunca. Isto tako, mnoge snimke prirode ovise o bogatim prirodnim nijansama domaćih i divljih životinja. Crno-bijeli pejzaži dočaravaju drugačiji osjećaj, često povezan s raspoloženjem i dramatičnošću, dok se monokromatskim snimkama prirode također mogu naglašavati predivnih detalja na životinjama, kukcima i biljkama.

Naučiti koje slike pretvoriti u crno-bijele zasebna je vještina. U osnovi, želite nešto „dodati” uklanjanjem boje, stoga se zapitajte kako će sliku poboljšati crno-bijeli prikaz.

Potražite fotografije koje za pobuđivanje zanimanja ne trebaju boju ili fotografije na kojima boja odvraća pozornost s objekta. Scene pejzaža s određenim raspoloženjem ili intenzitetom koje stvaraju svjetlost i sjena savršene su jer ih naglašava dramatični kontrast monokromatske fotografije. Fotografi prirode trebali bi tražiti uzorke i detalje koje je moguće istaknuti uklanjanjem boja, poput ostarjele kore drveta ili predivne teksture ptičjeg perja.

Crno-bijela fotografija pejzaža i arhitekture

Crno-bijela slika ogoljenih stabala u pustom krajoliku.

Kada s njih uklonite boju, crno-bijele slike pejzaža s tamnim nebom i sjetnom rasvjetom mogu izgledati mnogo dramatičnije. Snimljeno fotoaparatom EOS R tvrtke Canon s objektivom RF 24-105mm F4L IS USM pri 105 mm, 1/320 s, f/6.3 i ISO100.

Crno-bijela fotografija betonske zgrade, snimljena odozdo, koja sjenom stvara geometrijske oblike.

Crnom i bijelom bojom može se u potpunosti prikazati bogata međuigra oblika i tekstura na snimkama arhitekture, bez ometajuće boje u jednadžbi. Snimljeno modelom EOS 90D tvrtke Canon s objektivom EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM tvrtke Canon pri 31 mm, 1/250 s, f/8 i ISO100.

Pejzaži su vrlo prikladni za crno-bijele fotografije, naročito ako prizor sadrži vrlo malo boja – bez živopisnog zelenila te s tek nekoliko crvenih ili žutih cvjetova. Možete se usredotočiti na oblike ogoljelih stabala, kamenih zidova i zgrada. Kompozicija i kontrast postaju ključni elementi slike.

Mreža za pravilo trećine – koja se može vidjeti kroz elektroničko tražilo (EVF) fotoaparata bez zrcala tvrtke Canon kao što su Canon EOS RP i Canon EOS R6 te primijeniti i na stražnjem zaslonu fotoaparata EOS DSLR u načinu rada prikaza uživo – posebice je korisno za crno-bijelo fotografiranje, s malo boje koja odvraćanja pažnju. Postavljanjem glavnog objekta u sjecište jedne od vodoravnih i okomitih crta ojačavate kompoziciju.

Fotografije arhitekture često se fotografiraju monokromatski radi naglašavanja oblika zgrada. Kontrast na crno-bijelim fotografijama, jači od onoga na fotografijama u boji, prikladan je za objekte. Te fotografije često se snimaju rano ujutro, djelomično kako bi se izbjegle smetnje uzrokovane prometom i ljudima, ali i kako bi se iskoristila prednost osvijetljenosti suncem u niskom položaju. To svjetlo uzrokuje dugačke sjene i stvara privlačnu estetiku kada pada preko grubog kamena ili betona. Baš kao i raspoloženje, jednostavnost crno-bijele fotografije često znatno naglašava teksture.

Fotografirati noću vrijedi pokušati i u crno-bijeloj tehnici i u boji. Žuti sjaj uličnih svjetiljki ili sjaj punog mjeseca često oživljavaju lokaciju. Za razliku od toga, tekstura i obrasci u prizoru učinkovitije se prikazuju na monokromatskoj fotografiji. Ako želite dočarati dojam snažnih oblika, sjena i svjetla, crno-bijelom tehnikom izbjegavate probleme uzrokovane različitim izvorima svjetla s različitim temperaturama boje.

Crno-bijele sportske i akcijske fotografije

Crno-bijela slika dvoje tinejdžera koji skaču po vrtu.

Snimka akcije visokog kontrasta vrlo je učinkovita u crno-bijeloj tehnici. Smanjenjem ometajuće pozadinske boje na minimum pozornost promatrača usmjeruje se na lice objekta. Snimljeno modelom EOS R tvrtke Canon s objektivom Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM pri 1/2000 s, f/2.2 i ISO500. © Ilvy Njikoktjien

Po prirodi sportski i akcijski scenariji često su preplavljeni bojom – toliko da se glavna osoba ili predmet koji pokušavate snimiti izgubi u prizoru. Pretvaranjem u crno-bijelu fotografiju možete ukloniti sve smetnje i naglasiti izraze na licima ljudi.

Prizori s jakim kontrastom dobri su u crno-bijeloj tehnici, a na snimkama snimljenima pri jakom sunčanom osvjetljenju nastaju duboke sjene i istaknuti svijetli dijelovi. Njih se na crno-bijelim slikama može dobro iskoristiti, a pojačavanjem efekata u postprodukciji mogu se izraditi dramatične slike.

Upotreba filtara za crno-bijelu fotografiju

Crno-bijeli krupni plan velikog lista snimljen s efektom zelenog filtra.

Dva primjera velikog lista, prvi s efektom zelenog filtra, a drugi bez njega. Zelenim filtrima mogu se razdvajati zeleni tonovi, što ih čini idealnima za snimke stabala i lišća. © Marcus Hawkins

Crno-bijeli krupni plan velikog lista.

Mnogi fotoaparati u postavci Monokromatski imaju efekt filtra. Provjerite ima li vaš fotoaparat. © Marcus Hawkins

U crno-bijeloj filmskoj fotografiji filtri za objektiv često se upotrebljavaju za promjenu tonova na slici. Žuti i crveni filtri, na primjer, upijaju plavo svjetlo, pa plavo nebo izgleda tamnije.

Uz to što prizor tako djeluje dramatičnije, također se povećava kontrast između bijelih oblaka i neba. Kao alternativa, u Postavkama stila slike na digitalnim fotoaparatima EOS tvrtke Canon često je dostupan efekt filtra. Možete odabrati žutu, crvenu, narančastu ili zelenu boju kako biste promijenili monokromatske nijanse i simulirali efekt filtara te istaknuli određene boje posvjetljivanjem ili zatamnjivanjem.

Preporučeni komplet za crno-bijelu fotografiju

Dramatične crno-bijele slike često se odlikuju jakim kontrastom. Zbog toga je važan dobar dinamički raspon fotoaparata, kako bi biste mogli zadržati detalje i u svijetlim dijelovima i u tamnim sjenama. Neovisno o broju megapiksela, fotoaparat sa senzorom punog kadra obično osigurava bolji dinamički raspon od modela APS-C, stoga su fotoaparati poput modela EOS RP, EOS R6 i EOS 6D Mark II tvrtke Canon posebno prikladni. Ipak, s fotoaparatima sa senzorom s obrezivanjem, poput modela EOS M50 Mark II i PowerShot G7 X Mark III tvrtke Canon, možete snimati vrhunske crno-bijele fotografije, unatoč fizički manjim senzorima slike.

Svi ovi fotoaparati mogu snimati fotografije u načinu rada RAW, s 14-bitnom dubinom boje. Tako se ostvaruje mnogo veći dinamički raspon nego u načinu rada za 8-bitni JPEG, što daje mnogo veću širinu pri mijenjanju svjetline i pomicanja kontrasta pri uređivanju slika u programima kao što je DPP.

Stil monokromatske slike, dostupan na svim ovim fotoaparatima, donosi dodatne prednosti primjene digitalnih filtara u fazi snimanja, primjerice žutog, narančastog, zelenog ili crvenog, za progresivno poboljšanje kontrasta i dramatičnosti oblačnog plavog neba. Dostupni su i efekti nijansiranja, kao što je Sepia za stvaranje antiknog izgleda. Prednost fotoaparata bez zrcala je što tijekom snimanja efekte filtriranja i nijansiranja možete izravno pregledati na tražilu. Ako snimate u Načinu prikaza uživo, pregled je dostupan i na stražnjem zaslonu fotoaparata DSLR.

Prednost svakog fotoaparata bez zrcala EOS ili sustava DSLR je mogućnost montaže objektiva idealnog za svaki snimani prizor. Objektivi za zumiranje poput RF 24-105mm F4-7.1 IS STM i RF 24-105mm F4L IS USM tvrtke Canon pružaju slobodu snimanja s različitim žarišnim duljinama bez zamjene objektiva. Međutim, „brži” objektivi fiksne žarišne duljine, poput RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, RF 50mm F1.8 STM i RF 85mm F2 MACRO IS STM tvrtke Canon, omogućuju veće brzine zatvarača pri slabom osvjetljenju, tako da kretanje možete zamrznuti bez prevelikog povećanja postavke ISO, a s time i šum slike pri snimanju crno-bijelih fotografija održati minimalnim. Također možete ostvariti pliću dubinu polja radi odvajanja glavnog objekta u prizoru i smanjenje smetnji iz pretrpane pozadine.

Snažne crno-bijele slike često sadrže vrlo fine detalje i bogatu teksturu. Ključnu prednost za njihovo zadržavanje pri snimanju iz ruke može donijeti učinkovita stabilizacija slike. Svi prethodno navedeni objektivi „IS” tvrtke Canon odlikuju se optičkom stabilizacijom slike, a dva objektiva Macro IS opremljeni su „hibridnom” stabilizacijom slike koja je učinkovitija pri snimanju krupnih planova. EOS R6 tvrtke Canon ima IBIS s 5 osi (stabilizator slike u fotoaparatu) koji, kada se upotrebljava s kompatibilnim objektivom, osigurava stabilizaciju u do 8 koraka. Zahvaljujući novoj generaciji sustava automatskog izoštravanja, EOS R6 također pomaže ostvariti oštrinu čak i na najzahtjevnijim snimkama.

Napisao Matthew Richards

Slični proizvodi

Slični članci