Od djece i kućnih ljubimaca koji se igraju u vrtu, pa sve do krajolika s vodopadima, akcijskih sportova i još mnogo toga – fotografija vam pruža priliku da zabilježite život u pokretu na jednoj snimci.
Kao fotograf imate dva glavna izbora. Možete zamrznuti akciju kako biste snimili određeni ključni trenutak ili možete upotrebljavati zamućenje pokreta za dojam kretanja i brzine. Vaš fotoaparat tvrtke Canon opremljen je tehnologijom koju možete iskoristiti za oba pristupa, kao što ovdje objašnjavamo.
Fotografiranje pokreta: način bilježenja pokreta na snimkama
Razumijevanje brzine zatvarača u fotografiranju pokreta
Najvažniji čimbenik u načinu snimanja pokreta na fotografijama upravljanje je brzinom zatvarača fotoaparata. Dobro je isprobavati i igrati se s brzinom zatvarača dok ne pronađete ono što vam odgovara. Većina DSLR fotoaparata ima maksimalnu brzinu zatvarača od 1/4000 s ili 1/8000 s, dok neki EOS fotoaparati bez zrcala pružaju mogućnost upotrebe elektroničkog zatvarača za još veće brzine zatvarača. S druge strane, male brzine zatvarača omogućuju prirodno zamućenje objekata u pokretu, što može biti vrlo učinkovito u stvaranju dojma kretanja.
Način postavljanja brzine zatvarača za fotografiranje pokreta
Način snimanja Tv (Time Value) kod DSLR i EOS fotoaparata bez zrcala tvrtke Canon često se naziva način rada s prioritetom zatvarača. Odličan je za fotografiranje pokreta jer jednostavno možete odabrati željenu brzinu zatvarača, a mjerni sustav fotoaparata automatski će prilagoditi otvor blende radi postizanja odgovarajuće ekspozicije.
Međutim, u nekim uvjetima vrlo jakog ili slabog osvjetljenja raspon dostupnih brzina zatvarača može biti ograničen. To može značiti da prilikom snimanja pri slabom osvjetljenju ne možete upotrijebiti dovoljno veliku brzinu zatvarača za zamrzavanje objekta ili da pri jarkom osvjetljenju ne možete proširiti ekspoziciju dovoljno dugo za postizanje kreativnog zamućenja. To ćete najlakše riješiti ako u kombinaciji s načinom rada prioriteta zatvarača upotrebljavate način rada Auto ISO na fotoaparatu. Fotoaparat će zatim automatski podesiti osjetljivost, tako da možete snimati pri tim velikim ili malim brzinama zatvarača.
Način zamrzavanja akcije
Brzina zatvarača od 1/250 s trebala bi biti dovoljna za zamrzavanje ljudi koji hodaju uokolo, dok je 1/500 s bolja ako se objekt kreće malo brže. Za brže objekte poput automobila i ptica u letu preferiraju se brzine zatvarača od 1/2000 s, 1/4000 s ili brže. Važno je eksperimentirati s različitim brzinama zatvarača dok ne pronađete ono što funkcionira – i ne zaboravite se zabaviti!
Mala djeca i psi obično se brzo i često nekontrolirano kreću, tako da bi brzina zatvarača od 1/1000 s trebala biti dovoljna, što vrijedi i za snimanje sportaša.
Način rada za snimanje djece i kućnih ljubimaca često se upotrebljava kod fotoaparata PowerShot s više okvira za izoštravanje kako bi se osiguralo dobro automatsko izoštravanje i praćenje objekata. Kod fotoaparata EOS koji nemaju način rada za djecu i kućne ljubimce, prijeđite na Servo AF (kontinuirano automatsko izoštravanje).
Način rada Sports Scene, dostupan kod većine fotoaparata tvrtke Canon, dobra je početna točka za zamrzavanje brze akcije. Mijenja parametre snimanja fotoaparata kako bi omogućili velike brzine zatvarača te prati objekte u pokretu uz Servo AF i kontinuirano snima više snimaka u načinu rada kontinuiranog snimanja. Međutim, kako biste na sportskim fotografijama kreirali zamućenje pokreta, bolje je isključiti način rada Tv (prioritet zatvarača) i podesiti željenu brzinu zatvarača.
Fotoaparati sustava EOS R tvrtke Canon u načinu rada za praćenje imaju funkciju Eye AF koja fotoaparatu omogućuje prepoznavanje i zadržavanje izoštravanja na očima, što je pouzdan način praćenja objekta dok se kreće.
Način snimanja zamućenja pokreta
Male brzine zatvarača i duge ekspozicije omogućuju kreiranje zamućenja na fotografijama. Ponavljamo, brzina objekta u pokretu odredit će koliko treba usporiti brzinu zatvarača.
Brzina zatvarača od 1/30 s dobra je za bicikle, dok brzine zatvarača između 1/60 s i 1/125 s dobro funkcioniraju za automobile i motocikle. Ako želite zamutiti vodopad, najbolja je relativno duga ekspozicija od 3 – 5 sekundi. To dobro funkcionira i za „zamućivanje“ ljudi dok hodaju, učinkovito ih uklanjajući s arhitektonskih snimaka uličnih scena ili znamenitosti s velikim brojem posjetitelja.
Pri jarkom dnevnom svjetlu može biti teško postići brzinu zatvarača dovoljno dugu za stvaranje zamućenja kod pokreta, čak i ako upotrebljavate mali otvor blende. Kako biste to prevladali, ispred objektiva možete postaviti ND filtar (neutralna gustoća) kako biste smanjili količinu svjetlosti koja dopire do senzora i tako povećali ekspoziciju. U nekim slučajevima ekspozicija bi mogla biti veća od 30 sekundi. U tom slučaju odaberite ručni način rada fotoaparata i upotrijebite postavku Bulb.
Način snimanja pokreta kroz ubrzani prolazak vremena
Kad kontrolirate brzinu, doista možete biti kreativni s videozapisima. Fotografiranje s ubrzanim prolaskom vremena snima više kadrova u redovitim intervalima kako bi se postigao efekt ubrzavanja kretanja ili vremena. Morat ćete snimiti niz fotografija u pravilnim intervalima – saznajte više u našem vodiču za ubrzani prolazak vremena.
Fotoaparati kao što su EOS 250D tvrtke Canon i sustav EOS R imaju ugrađeni način rada za snimanje videozapisa s ubrzanim prolaskom vremena kako bi snimanje nevjerojatnih videozapisa bilo još jednostavnije.
Način stvaranja pokreta upotrebom zamućivanja prilikom zumiranja
Odaberite način snimanja Tv na bilo kojem DLSR ili fotoaparatu bez zrcala i nastojte postići brzinu zatvarača od oko 1 do 4 sekunde. Zumirajte i automatski izoštrite uz lagani pritisak okidača. Zatim pritisnite okidač dokraja kako biste započeli ekspoziciju, a nakon otprilike pola vremena počnite odzumiravati s pomoću prstena za zumiranje na objektivu. Nastojte dovršiti promjenu postavke zumiranja u isto vrijeme kad ekspozicija završi. Umjesto toga, možete početi s odzumiranim objektom i povećati ga zumiranjem tijekom ekspozicije.
Način snimanja tragova svjetla
Snimanje tragova svjetla koje ostavljaju vozila u pokretu odličan je način za dočaravanje kretanja. U mraku je mala mogućnost za preveliku ekspoziciju, tako da možete upotrijebiti postavku ekspozicije Bulb i ostaviti zatvarač otvoren nekoliko minuta ako je potrebno, kako bi snimka imala mnogo tragova svjetla. Samo se pobrinite da fotoaparat postavite na stativ ili drugu čvrstu potporu bez vibracija.
Drugi trik je u tome da vozilo koje se kreće osvijetlite vanjskom bljeskalicom, pa osim što ćete snimiti tragove svjetla, automobil, motocikl, vlak ili čak bicikl imat će dobru ekspoziciju. Vanjsku bljeskalicu trebate podesiti na način rada sa stražnjom zavjesicom, tako da se bljeskalica aktivira na kraju ekspozicije, a ne na početku. Uz standardnu bljeskalicu s prednjom zavjesicom tragovi svjetla izgledat će kao da se šire ispred vozila koje se kreće, a ne iza njega.
Način praćenja fotoaparatom
Kad radite s manjim brzinama zatvarača kako biste dobili zamućenje pokreta, podrhtavanje fotoaparata predstavlja rizik, naročito kod telefoto objektiva, jer može dovesti do zamućenja i glavnog objekta. Stabilizacija slike može biti od velike pomoći. Neki objektivi tvrtke Canon koji imaju IS (Image Stabilizer) imaju automatsko prepoznavanje panoramiranja koje primjenjuje korekciju samo u okomitoj ravnini prilikom vodoravnog panoramiranja.
Drugi IS objektivi tvrtke Canon imaju dva stabilizatora slike s mogućnošću prebacivanja, gdje je način rada 1 za statične snimke, a način rada 2 za panoramiranje. Nekoliko objektiva kao što su RF 70-200mm F2.8L IS USM tvrtke Canon i EF 70-200mm f/4L IS II USM, imaju i treći način stabilizacije koji se može odabrati, a koji primjenjuje stabilizaciju samo tijekom stvarnih ekspozicija. To olakšava praćenje objekata koji se nekontrolirano kreću u tražilu.
Fotoaparati EOS R5 i R6 tvrtke Canon imaju i IBIS (in-body Image Stabilisation – stabilizacija slike u kućištu). To može funkcionirati u kombinaciji sa stabilizatorima slike optički stabiliziranih objektiva, za još učinkovitiju stabilizaciju.
Pročitajte naše savjete za panoramiranje u akcijskim snimkama i saznajte više.
Način dodavanja pokreta s više ekspozicija
Određeni noviji fotoaparati EOS, uključujući fotoaparate EOS 5D Mark IV i sustav EOS R tvrtke Canon, imaju funkciju višestruke ekspozicije. To možete upotrebljavati u kombinaciji s načinom rada kontinuiranog snimanja za snimanje više faza akcije u jednom kadru. Najbolje ćete rezultate postići ako postoji jasna razlika između objekta i pozadine, primjerice kad je svijetli objekt na tamnoj pozadini ili obrnuto. Više informacija potražite u našem vodiču za snimanje s više ekspozicija (dostupan na odabranim jezicima).
Druga opcija je upotreba bljeskalice. Bljeskalica Speedlite EL-100 tvrtke Canon ima programibilni stroboskopski način rada bljeskalice. Okidanjem serije bljeskova tijekom duge ekspozicije objekt u pokretu može se snimiti na nekoliko točaka duž njegove putanje, naspram statične pozadine.
Postizanje zanimljivijih videozapisa pomicanjem fotoaparata
Videozapisi mogu izgledati mnogo dinamičnije ako se tijekom snimanja krećete s fotoaparatom, umjesto da ga postavite na stativ. Mnogi DSLR te EOS M i EOS R fotoaparati bez zrcala tvrtke Canon imaju Movie Digital IS. To je oblik elektroničke stabilizacije slike, ali za snimanje videozapisa, koja može ublažiti podrhtavanje fotoaparata i dati mnogo stabilnije rezultate. Može raditi i s optičkom stabilizacijom slike u objektivima i stabilizacijom slike u kućištu fotoaparata EOS R5 i R6 tvrtke Canon.
Napisao: Matthew Richards
Slični proizvodi
-
EOS 90D
Potpuno opremljeni DSLR koji vas približava, omogućuje brže snimanje i snimanje vrhunskih slika s 32,5 megapiksela. -
EOS 850D
Poduzmite sljedeće korake za kreativnu kontrolu, snimajte predivno detaljne fotografije i nevjerojatne 4K videozapise s laganim i povezanim fotoaparatom DSLR koji nadahnjuje i nagrađuje. -
EOS RP
Malen, lagan i intuitivan fotoaparat bez zrcala sa senzorom punog kadra dizajniran je za putovanja i svakodnevno fotografiranje. -
EOS R6
Što god i gdje god snimali, s fotoaparatom EOS R6 možete biti kreativniji no što ste ikada mislili. -
Speedlite EL-100
Jednostavan način dodavanja svjetlosti i postizanje prirodnih rezultata s dojmom dnevnog svjetla. -
RF 70-200mm F2.8L IS USM
Osnovni objektiv iz trojstva profesionalnih objektiva sa zumiranjem, RF 70-200mm F2.8L IS USM savršen je pratilac za novosti, sport i putovanje.