Vodič za početnike za kombiniranje izoštravanja

Otkrijte značajke fotoaparata EOS R System koje olakšavaju kombiniranje izoštravanja uz savjete makrofotografa Matta Dooguea.
Potpuno obrađen skup od 100 sličica koje prikazuju pero pauna izbliza, koje je snimio Matt Doogue funkcijom snimanja s različitim izoštravanjem i sastavljanjem kompozicija s dubinom na modelu Canon EOS R10.

Kombiniranje izoštravanja metoda je snimanja kod koje snimate više snimaka pri donekle različitim udaljenostima izoštravanja („snimanje s različitim izoštravanjem”), a zatim ih spajate ili „kombinirate” u jednu fotografiju kako bi se izoštrio veći dio objekta ili prizora. Slike možete kombinirati s pomoću softvera za uređivanje ili alata za kombiniranje izoštravanja na Canon fotoaparatima.

Kada snimate vrlo blizu objekta, obično koristite široki otvor blende (niski f-broj) kako biste propustili što više svjetla. Međutim, to vam daje vrlo usku dubinsku oštrinu, što znači da je veći dio objekta ili scene izvan fokusa. Kombiniranje izoštravanja može osloboditi svijet skrivene ljepote i složenih detalja u makrofotografiji, ali je idealan i za pejzaže kada želite izoštriti scenu od prednjeg prema stražnjem planu.

S više od desetljeća iskustva u snimanju za publikacije o prirodi, profesionalni makrofotograf Matt Doogue stručnjak je za ručno kombiniranje izoštravanja. Međutim, vrhunske značajke fotoaparata Canon EOS R System bez zrcala mogu vam pomoći da postignete iste rezultate bez ikakvog uređivanja. Uz ugrađene značajke snimanja s različitim izoštravanjem i kombiniranja na fotoaparatima Canon EOS R7 i EOS R10 moguće je postići očaravajuće krupne planove uz minimalan trud.

Odabir najboljeg makrokompleta za početnike važan je za kombiniranje izoštravanja, ali potrebni su vam i praktični načini upotrebe. U ovom vodiču saznajte kako Matt koristi kombiniranje izoštravanja za zapanjujuće snimke prirode – ručno i na fotoaparatu. Uz nekoliko savjeta o snimanju makrofotografija i najnovije modele Canonovog sustava EOS R uskoro ćete snimati moćne, iznimno oštre fotografije.

Snimanje s različitim fokusima

Snimka zaslona koja prikazuje izbornik za snimanje s različitim izoštravanjem na Canon fotoaparatu s omogućenom opcijom „Snimanje s različitim izoštravanjem”.

U izborniku fotoaparata omogućite snimanje s različitim izoštravanjem i postavite broj slika koje želite snimiti. Vrijednost povećanja izoštravanja može se povećati kada je objekt dalje od fotoaparata ili kada radite s manjim otvorima blende. Za makroobjekte i šire otvore blende odaberite manje povećanje izoštravanja.

Fotograf Matt Doogue saginje se iza stativa kako bi fotografirao most koristeći značajku snimanja s različitim izoštravanjem na fotoaparatu Canon EOS R7.

„Kako biste osigurali da je serija slika savršeno ujednačena, nužno je koristiti čvrst stativ kako bi se spriječilo pomicanje fotoaparata između snimaka”, savjetuje Matt. Preporučuje snimanje manjeg broja fotografija kod pejzaža nego kod sićušnih makroobjekata.

Bez obzira na metodu koju koristite za kombiniranje fotografija, prva faza procesa je snimanje serije fotografija pri različitim postavkama izoštravanja radi snimanja pune dubinske oštrine objekta koji fotografirate. To se naziva snimanje s različitim izoštravanjem, a gotovo svaki fotoaparat Canonovog sustava EOS R ima značajku koja automatizira postupak i snima niz snimaka s udaljenošću izoštravanja koja se povećava od snimke do snimke, koje zatim možete kombinirati.

„Značajka snimanja s različitim izoštravanjem radi od najbliže točke izoštravanja objekta”, objašnjava Matt. „Automatski mijenja žarišnu udaljenost objektiva, snimajući fotografiju u svakom od koraka povećanja koje ste odabrali u izborniku, čime se učinkovito smanjuje prizor.”

Slika mosta s izoštrenim samo prvim dijelom koju je Matt Doogue snimio s pomoću značajke snimanja s različitim izoštravanjem na fotoaparatu Canon EOS R7.

Snimka iz Mattove serije snimanja s različitim izoštravanjem s izoštrenim sidrom u prednjem planu. Kako bi se osigurala konstantna vrijednost otvora blende za svaku sličicu u seriji, koristite način rada Prioritet otvora blende (Av) ili Ručna ekspozicija. Snimljeno modelom Canon EOS R5 s objektivom Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM pri 1/400 s, f/5.6 i ISO 100. © Matt Doogue

„Kombinirana” fotografija, sastavljena od serije slika snimljenih pri različitim postavkama izoštravanja, koja prikazuje cijelu scenu u fokusu, koju je Matt Doogue snimio na fotoaparatu Canon EOS R7.

„Kombinirana” fotografija sastavljena od serije slika koje je Matt snimio pri različitim postavkama izoštravanja, koja prikazuje cijelu scenu u fokusu. Snimljeno modelom Canon EOS R5 s objektivom Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM pri 1/400 s, f/5.6 i ISO 100. © Matt Doogue

Trebate osigurati da je objektiv postavljen na način rada automatskog izoštravanja (AF) – za objektive bez prekidača AF/MF postavite način rada automatskog izoštravanja u izborniku fotoaparata. Ako koristite širokokutni objektiv, moći ćete izrezati konačni kadar kako biste osigurali da cijeli objekt ostaje u kadru.

Matt smatra da je izbornik snimanja s različitim izoštravanjem vrlo lako postaviti i koristiti. „Nakon što ste izradite nekoliko skupova, shvaćate što svaka opcija čini”, kaže.

Kada budete spremni, jednostavno pritisnite gumb okidača kako biste započeli snimanje fotografija. Brojač u gornjem kutu LCD zaslona označava broj preostalih fotografija.

Kombiniranje izoštravanja u fotoaparatu

Snimka zaslona koja prikazuje izbornik za snimanje s različitim izoštravanjem na Canon fotoaparatu s omogućenom opcijom „Snimanje s različitim izoštravanjem”.

Fotoaparati kao što su Canon EOS R7 i EOS R10 imaju funkciju kompozicije s dubinom u izborniku za snimanje s različitim izoštravanjem koja vam omogućuje kombiniranje snimljenih slika u jedan JPEG uz spremanje pojedinačnih izvornih sličica.

Snimka zaslona koja prikazuje izbornik za snimanje s različitim izoštravanjem na Canon fotoaparatu s omogućenom opcijom „Kompozicija s dubinom”.

Kada je omogućeno sastavljanje kompozicija s dubinom, možete upotrijebiti funkciju dubine izrezivanja kako biste automatski obrezali sliku.

Canon EOS R7 i EOS R10 pojednostavljuju proces automatskim kombiniranjem niza slika u fotoaparatu, uklanjajući potrebu za obradom na računalu. „Mogućnost izrade kompozitne slike u fotoaparatu mijenja pravila igre”, kaže Matt. „Pojedinačne slike spremaju se zajedno s kompozitnom slikom s dubinom, tako da se rezultat odmah vidi. Međutim, budući da fotoaparat zadržava pojedinačne sličice skupa, i dalje ih možete sami obrađivati ili ih koristiti pojedinačno.”

Kombiniranje na fotoaparatu dostupno je u svakom načinu ekspozicije na modelu EOS R7. „Preporučujem vam upotrebu ručnog načina (M) jer tako imate potpunu kontrolu nad fotoaparatom i gotovom fotografijom”, kaže Matt. „Potrebna vam je veća brzina zatvarača kako biste izbjegli podrhtavanje fotoaparata prilikom ručnog snimanja, što se može postići postavljanjem veće ISO vrijednosti i šireg otvora blende.”

Dobro je snimiti probnu snimku kako biste bili zadovoljni postavkama, a također je važno održavati fotoaparat stabilnim. „Gotovo uvijek upotrebljavam stativ s unutarnjim kombiniranjem jer želim smanjiti svoj utjecaj na pomicanje sličica”, objašnjava Matt. Međutim, to nije idealno za žive objekte. „U tim situacijama veća brzina zatvarača i viša ISO vrijednost pomažu spriječiti nenamjerno pomicanje fotografa”, dodaje. Ugrađena stabilizacija slike kod modela EOS R7 omogućuje Mattu dodatnu slobodu kod ručnog snimanja.

Snimka prašnika cvijeta izbliza sačinjena od 100 sličica kombiniranih s pomoću funkcije snimanja s različitim izoštravanjem i sastavljanja kompozicija s dubinom na fotoaparatu Canon EOS R10. Snimio Matt Doogue.

Matt je snimio ovaj prašnik cvijeta s pomoću značajke kombiniranja na fotoaparatu Canon EOS R10. Preporučuje snimanje većeg broja fotografija u makrouvjetima u odnosu na pejzaže, a ova fotografija sastoji se od 100 sličica. Snimljeno modelom Canon EOS R10 s objektivom Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM pri 1/80 s, f/4 i ISO 200. © Matt Doogue

Potpuno obrađeni skup od 150 fotografija koje prikazuju sićušno zrno soli, koje je Matt Doogue snimio fotoaparatom Canon EOS R7 s objektivom Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Ova kompozitna slika zrna soli sastoji se od 150 sličica koje se interno obrađuju u modelu EOS R7. „Toliko vremena uštedim time što ne moram kombinirati sliku u softveru za naknadnu obradu”, kaže Matt. „Ne mogu zamisliti koliko bi vremena bilo potrebno za obradu 150 slika na mom računalu.” Snimljeno fotoaparatom Canon EOS R7 s objektivom Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM pri 1/30 s, f/7.1 i ISO 320. © Matt Doogue

Broj sličica koje trebate snimiti ovisi o objektu, ali uz kombiniranje na fotoaparatu Matt je uspio kombinirati stotine sličica objekata veličine zrna soli. „Za kombiniranje kod pejzaža prirodno je koristiti uži otvor blende ili veću dubinsku oštrinu, tako da nećete morati snimiti mnogo kadrova – naročito ako istovremeno snimate veća područja fokusa”, objašnjava. Osim toga, dodaje da korištenje premale dubinske oštrine prilikom kombiniranja može dovesti do difrakcije – optičkog efekta koji ograničava kvalitetu slika – i gubitka svjetlosti.

Ako nemate fotoaparat s ugrađenom funkcijom kombiniranja, slike možete kombinirati s pomoću softvera kao što je besplatni Digital Photo Professional (DPP), koji ima poseban alat za sastavljanje kompozicija s dubinom. „DPP će uskladiti i spojiti najoštrije dijelove svake slike kako bi se stvorila konačna slika s proširenom dubinskom oštrinom”, kaže Matt.

Kombiniranje izoštravanja u DPP-u

DPP tvrtke Canon mogu besplatno preuzeti vlasnici fotoaparata iz sustava EOS R. Evo kako ga koristiti za stvaranje kompozitne slike s dubinom.

Ručno kombiniranje izoštravanja

Unatoč prihvaćanju tehnologije koja štedi vrijeme na modelima Canon EOS R7 i EOS R10, Matt vjeruje da je ručno kombiniranje izoštravanja i dalje korisno. „Tradicionalna metoda kombiniranja izoštravanja najteža je, ali stvara više prostora za kreativnost i dostupna je svima”, kaže. „Osim toga, imate veću slobodu u odabiru svjetla jer neke ugrađene značajke ne rade s bljeskalicom.”

Ako vaš Canon fotoaparat ne nudi snimanje s različitim izoštravanjem ili kombiniranje na fotoaparatu, jednostavno je isprobati ručno kombiniranje izoštravanja. „Načela su ista, osim što korisnik mora svaku snimku snimiti i zatim je obraditi u kompozitnu kombiniranu sliku”, objašnjava Matt. Ključni su ručna ekspozicija i izoštravanje. „Isključite automatsko izoštravanje (AF) i ručno izoštrite najbližu točku objekta”, kaže. „Koristite način prikaza uživo na fotoaparatu kako biste povećali objekt i osigurali precizno izoštravanje ako to može učiniti.”

Izbor osvjetljenja

Snimka stijene izbliza s različitim oblicima života poput gljivica i mahovine, koju je Matt Doogue snimio fotoaparatom Canon EOS R10.

Kako bi demonstrirao mogućnosti snimanja pri slabom osvjetljenju i sposobnosti kombiniranja modela EOS R10, Matt je odlučio fotografirati stijenu. „Kamenje je često dom mnogim oblicima života, uključujući gljivice, mahovinu i lišaje”, kaže. Ova je slika samo jedna sličica u tom procesu. Snimljeno modelom Canon EOS R10 s objektivom Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM pri 1/100 s, f/5 i ISO 500. © Matt Doogue

Potpuno obrađeni skup od nekoliko slika stijene koje prikazuju gljivice i mahovinu, koje je Matt Doogue snimio i obradio fotoaparatom Canon EOS R10.

Matt se oslonio na prirodno svjetlo za ovu živopisnu makrofotografiju. „To je rezultat interne obrade cijelog skupa u fotoaparatu EOS R10”, kaže. Snimljeno modelom Canon EOS R10 s objektivom Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM pri 1/100 s, f/5 i ISO 500. © Matt Doogue

Osvjetljenje je važno bez obzira na to koju metodu odaberete za kombiniranje izoštravanja. Ako nema dovoljno svjetla, brzina zatvarača mogla bi biti preniska za zamrzavanje pokreta, ali ako dodate previše, rezultat može biti grub. Mattu je „prirodno svjetlo odlično jer zadržava svjetlucavost i boje objekta, što ponekad može postati bezizražajnim zbog vanjskih izvora svjetla.”

Matt dodaje vanjsko osvjetljenje ako dnevno svjetlo nije dovoljno. „Stalna su svjetla (LED) pristupačna, lagana i mogu se postaviti bilo gdje oko objekta, što dovodi do dinamičnijih kutova”, kaže.

Mattova postavka kombiniranja ne mijenja se mnogo, ali prilagođava otvor blende ovisno o veličini objekta, potrebnom broju skupova i povećanju. „Moj ISO obično iznosi oko 320 kada se koristi bljeskalica, a brzina zatvarača oko 1/160 s”, navodi.

Izbornik za snimanje s različitim izoštravanjem tvrtke Canon uklanja nagađanja prilikom snimanja više slika, dok vrhunska funkcija sastavljanja kompozicija s dubinom na fotoaparatima Canon EOS R10 i EOS R7 pojednostavljuje postupak, štedeći vam vrijeme jer više nema potrebe za naknadnom obradom, i omogućuje vam da se usredotočite na kreativnije odluke kao što su kompozicija i ekspozicija. Ručno izoštravanje i dalje je odličan pristup kada vam je potrebna najveća kontrola.

Matt vjeruje da bez obzira na metodu koju koristite, kombiniranje izoštravanja čini obične stvari veličanstvenima. „Kombiniranje izoštravanja obično pretvara u izvanredno”, kaže. Od makrosnimki do pejzaža, jednostavni alati za kombiniranje izoštravanja tvrtke Canon omogućit će vam snimanje zapanjujućih fotografija koje su oštre od prednjeg do stražnjeg plana.


Napisale Lauren Scott i Andrea Ball

Slični proizvodi

Slični članci

Najbolji početni komplet za makrosnimanje

Odabir fotoaparata, objektiva i dodatne opreme za detaljnu makrofotografiju.

Savjeti za makrofotografiju

Pojednostavljena makrofotografija – otkrijte najbolji komplet, savjete i tehnike.

Makrofotografija hrane

Kreirajte zanimljive apstraktne oblike s pomoću hrane upotrebom makroobjektiva tvrtke Canon.

Najbolji savjeti za pejzaže

Otkrijte tehnike snimanja koje će vam pomoći da pejzažne fotografije prenesete na novu razinu.