Široki pejzaži mogu biti toliko lijepi da oduzimaju dah. Međutim, često izgube nešto na putu između onoga što oko može vidjeti i onoga što se snimi fotoaparatom. Dva su glavna razloga za to. Prvo, ljudski vid ima vodoravni kut gledanja od približno 210°. Suprotno tome, standardni objektiv sa zumiranjem rasteže se samo do 75 ° ili manje. Drugo, vaše oči prirodno pružaju 3D prikaz bilo kojeg pejzaža, dok je fotografija dvodimenzionalna.
Dobra vijest je da uz pravi izbor objektiva i odgovarajuću fotografsku tehniku lako možete kompenzirati oba nedostatka. Još bolje, Canon nudi asortiman cijenom pristupačnih objektiva fiksne žarišne duljine i objektiva sa zumiranjem koji pružaju odlične radne značajke i kvalitetu slike. Pogledajmo pobliže, počevši s načinom na koji fotoaparat utječe na odabir objektiva.
PEJZAŽNA FOTOGRAFIJA
Najbolji početni objektivi za pejzažnu fotografiju
Senzor formata APS-C u usporedbi sa senzorom punog kadra za pejzažnu fotografiju
Fotoaparat koji upotrebljavate za snimanje pejzaža utjecat će na odabir objektiva, pa ćemo najprije razmotriti razlike između fotoaparata sa senzorom punog kadra i onoga sa senzorom formata APS-C za pejzažnu fotografiju. Za bilo koji broj megapiksela fotoaparati sa senzorom punog kadra imaju veće osjetljive površine koje odgovaraju pojedinačnim pikselima. Kod fotoaparata sa senzorom punog kadra kao što je EOS R6 Mark II tvrtke Canon možete očekivati veći dinamički raspon za zadržavanje detalja u svijetlim istaknutim dijelovima i tamnim sjenama. Drugi je bonus smanjenje šuma na slici, zajedno s boljim zadržavanjem finih detalja ako trebate povećati ISO postavku u uvjetima slabog osvjetljenja.
S druge strane, fotoaparati sa senzorom formata APS-C kao što su EOS R10 i EOS R7 tvrtke Canon imaju faktor obrezivanja od 1,6x koji, za bilo koju efektivnu u usporedbi sa stvarnom žarišnom duljinom, daje veću dubinsku oštrinu. To može biti korisno za održavanje prednjeg plana i pozadinskih područja jednako izoštrenima na snimkama pejzaža. Dobar savjet za proširenje dubinske oštrine s bilo kojim fotoaparatom je izoštravanje u točki koja je otprilike na trećini puta u području pejzaža unutar kadra. Aplikacija Canon Photo Companion sadrži kalkulator dubinske oštrine i hiperfokalne udaljenosti koji vam može pomoći u izoštravanju većeg dijela kadra.
Koja je vrsta objektiva najbolja za pejzažne snimke?
Za klasične široke snimke pejzaža koje obuhvaćaju prostrane prizore, veliko dramatično nebo i odbljeske u jezerima trebat ćete širokokutni objektiv koji vam omogućuje da obuhvatite više sadržaja u kadru te tako snimku učinite zanimljivijom i dramatičnijom.
No, širokokutni objektivi nisu jedini izbor za snimanje pejzaža. Ponekad se isplati biti selektivan i kadrirati kompoziciju oko relativno malog područja. Standardni objektiv sa zumiranjem kao što je Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM može biti sve što vam treba u tim situacijama, prilikom snimanja fotoaparatom sa senzorom punog kadra kao što je EOS R6 Mark II tvrtke Canon. Isto vrijedi i za upotrebu objektiva Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM na kućištu sa senzorom formata APS-C kao što je EOS R7 tvrtke Canon. Na kraćem kraju njegovog vrlo svestranog raspona zumiranja i dalje ćete moći obuhvatiti prilično mnogo od pejzaža.
Može biti teško odabrati između objektiva sa zumiranjem ili objektiva fiksne žarišne duljine za snimanje pejzaža. Oba imaju mnogo za ponuditi. Prilikom snimanja pejzaža bilo što, od zidova, ograda i živica do rubova litica, rijeka i jezera, može vam blokirati putanju, a zahtjevan teren može vas zaustaviti. Mogućnost kompenzacije za narušeni položaj snimanja jednostavnim okretanjem prstena za zumiranje može biti od neprocjenjive vrijednosti.
No, kao i većina stvari, odabir „objektiv sa zumiranjem ili objektiv fiksne žarišne duljine“ ne predstavlja jednostrani argument. Mnogi profesionalni fotografi pejzaža više vole snimati s objektivima fiksne žarišne duljine. Fiksna žarišna duljina doista vam može pomoći da se usredotočite na sastavljanje kompozicije, dok se pomičete kako biste pronašli savršen položaj u kojem elementi prednjeg plana, srednjeg plana i pozadine najbolje rade zajedno. Češćom promjenom položaja dobivate prednost otkrivanja novih prizora za snimanje i različitih načina snimanja.
Prilikom odabira objektiva za pejzaže važni su veličina i masa. Lagani objektiv pruža mnoge prednosti. Svi kompaktni iznimno širokokutni objektivi u ovom vodiču dojmljivo su kompaktni i lagani. Možete se zaputiti na cjelodnevno snimanje pejzaža s kućištem fotoaparata i samo jednim ili dva od ovih objektiva u maloj torbi, a da se pritom ne osjećate opterećeno.
Druga stvar koja pomaže u nošenju što manje opreme je to da vam neće trebati stativ koji se često smatra neophodnim u konvencionalnoj pejzažnoj fotografiji. Većina naših istaknutih objektiva ima vrlo učinkovitu optičku stabilizaciju slike, koja je još moćnija u kombinaciji sa stabilizacijom slike u kućištu (IBIS) u fotoaparatima kao što su EOS R6 Mark II i EOS R7 tvrtke Canon. Vidjet ćete da iz ruke možete snimati čak i u „plavom satu“ u sumrak, a ipak ćete dobiti dosljedno oštre snimke.
Najbolji početnički objektiv za pejzažnu fotografiju: Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Od legendarnih vidika do sićušnih detalja i svega između, višenamjenska opcija kao što je Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM omogućit će vam da vidite cijelu priču. Ima širokokutni potencijal pri najkraćoj žarišnoj duljini. Pri standardnim žarišnim duljinama od oko 35 – 50 mm ostvaruje se vrlo prirodna perspektiva koja daje dobar osjećaj za prostor, udaljenost te odnos između prednjeg plana i pozadinskog područja. Prema dugom kraju raspona zumiranja, telefoto žarišne duljine imaju učinak komprimiranja perspektive, zbog čega prednji plan i pozadinska područja izgledaju bliže jedni drugima. To je suprotno od efekta koji dobivate sa širokokutnim objektivom, a može stvoriti zanimljivu alternativu kreativne pejzažne fotografije.
Najbolji osnovni modeli širokokutnih objektiva za pejzaže: Canon RF 16mm F2.8 STM, Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM
Prelazak na iznimno širokokutni Canon RF 16mm F2.8 STM pruža vam potpuno novi pogled na pejzaže jer snimanje pri 16 mm povećava kut gledanja s 84° na nešto više od 108°, što je ogromna razlika u praksi.
Široki kut gledanja čini čuda za pejzažnu fotografiju, a ugrađena korekcija pruža rezultate bez izobličenja. Pruža i korisnu efektivnu žarišnu duljinu od 25,6 mm kad se upotrebljava s fotoaparatom EOS R10 tvrtke Canon sa senzorom formata APS-C, ali Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM ide dalje uz efektivni raspon zumiranja od 16 – 29 mm u pogledu punog kadra. To je i jedan od najboljih Canonovih objektiva za snimanje vlogova koji vam omogućuju komunikaciju s fotoaparatom tijekom snimanja prizora, što je idealno za pejzaže i putne vlogove.
Zahvaljujući dizajnu na uvlačenje, Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM mali je i lagani iznimno širokokutni objektiv sa zumiranjem čija je masa samo 150 g. Fotografima koji snimaju pejzaže fotoaparatima sustava EOS R sa senzorom formata APS-C savršen je dodatak objektiv iz kompleta RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM koji pruža besprijekoran napredak u širokokutnom rasponu zumiranja.
Dodatne prednosti objektiva Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM obuhvaćaju optičku stabilizaciju slike u 4 koraka koja radi s bilo kojim fotoaparatom sustava EOS R tvrtke Canon (možete ga upotrebljavati i na kućištu sa senzorom punog kadra u načinu rada za obrezivanje APS-C). Kad se montira na fotoaparate kao što je EOS R7 tvrtke Canon koji imaju ugrađenu stabilizaciju slike, povećava se na 6 koraka, što vam omogućuje pouzdano snimanje iz ruke u gotovo potpunom mraku. Možete i prijeći na ručni način izoštravanja i snimati krupne planove pri makro povećanju od 0,5x. Idealan je za uočavanje sićušnih detalja kao što je jedan cvijet i njihovo stavljanje naspram širokih pozadina.
Širokokutni objektivi mogu snimati široke pejzaže, ali oni preuveličavaju efekt perspektive, jer se sve osim približenih područja u prednjem planu čini kao da brzo nestaje u daljini. Kako biste širokokutnim snimkama pejzaža dali 3D dojam, često je najbolje odabrati neki predmet interesa u prednjem planu koji će pogled gledatelja uvući u kadar. Postavka malog otvora blende od oko f/11 do f/16 proširit će dubinsku oštrinu, što vam omogućuje izoštravanje svega, od objekata u prednjem planu do udaljenog obzora.
Najsvestraniji širokokutni objektiv sa zumiranjem za pejzaže: Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM
Širokokutni objektiv sa zumiranjem kao što je Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM nenadmašiv je po pitanju svestranosti na fotoaparatu bez zrcala sa senzorom punog kadra. Za razliku od mnogih širokokutnih objektiva sa zumiranjem, ovaj je objektiv osvježavajuće kompaktan i lagan, mase samo 390 g, a pruža savršen raspon žarišnih duljina za pejzažnu fotografiju. Osim što vam pruža nevjerojatno širok maksimalni kut gledanja, ima mogućnost makrosnimanja od 0,52x za krupne planove i stabilizaciju slike u 5,5 koraka koja osigurava oštre snimke iz ruke, čak i pri slabom osvjetljenju.
Za DSLR modele sa senzorom formata APS-C jednako je savršen Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM, a ako ste početnik u upotrebi fotoaparata bez zrcala, ovaj objektiv i dalje možete upotrebljavati na fotoaparatima kao što je EOS R10 tvrtke Canon s pomoću adaptera za montažu EF-EOS R tvrtke Canon.
Objektivi fiksne žarišne duljine za kreativnu pejzažnu fotografiju: Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM i Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM kombinira koristan kut gledanja s velikim otvorom blende f/1.8. To može pomoći u zadržavanju velikih brzina zatvarača čak i pri slabom osvjetljenju ako želite zamrznuti pokret lišća i drugih elemenata pejzaža koji lete na povjetarcu.
Veliki otvor blende također se dobro kombinira s doista malom minimalnom udaljenošću izoštravanja na objektivu kako bi se dobila mala dubinska oštrina. To može biti odlično za snimanje malih predmeta interesa u pejzažu i njihovo izoliranje od zamućene pozadine, istovremeno zadržavajući sve predivne boje prirode unutar cijelog prizora.
Ako tražite umjereniji kut gledanja s istim prednostima, ne tražite dalje od objektiva Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM. Pružajući potpuno prirodnu perspektivu prilikom snimanja pejzaža, naročito je učinkovit za ekstremne krupne planove prilikom snimanja iz ruke jer možete iskoristiti prednosti makro faktora povećanja od 0,5x. Osim toga, brzi otvor blende od f/1.8 daje malu dubinsku oštrinu za snimanje krupnih planova tako da učinkovito možete zamutiti pozadinu.
Spektakularna ljepota i dramatičnost predivnog pejzaža pružaju mnogo svakom fotografu. Uz pravi fotoaparat i objektive tvrtke Canon moći ćete ih snimiti u njihovoj punoj ljepoti.
Napisao Matthew Richards