TEHNIKE OSVJETLJENJA

8 savjeta za najbolje iskorištavanje dostupnog svjetla

Svjetlo je najvažniji element svake fotografije koju fotografiramo. Saznajte kako pronaći najbolje svjetlo – prirodno ili umjetno – i konfiguraciju trebate kako biste ga uhvatili.
Fotoaparat EOS R6 tvrtke Canon snima fotografiju djeteta koje drži balone u ruci, sa suncem u pozadini.

Kad uvjeti osvjetljenja rade u harmoniji sa scenom ili objektom ispred vas, rezultati mogu biti senzacionalni. Ako naučite prepoznati najbolji dostupan izvor svjetla, bilo da se radi o prirodnom ili umjetnom, možete dobiti ogromne prednosti. Najbolje od svega je to što vam ne treba skupi komplet za rasvjetu kako biste ga najbolje iskoristili. Sve što vam treba je oko za dobro svjetlo. Kad počnete tražiti, vidjet ćete da je svuda oko vas.

Donosimo osam savjeta za svladavanje snimanja pri dostupnom osvjetljenju.

1. Neka vrijeme dana radi u vašu korist

Brod plovi u podne na rijeci Douro u Portu, u Portugalu. Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

U podne za vedra dana sunčeva svjetlost pada izravno odozgo, hladno je i stvara oštre sjene nad obalom rijeke u Portu. Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pri 44 mm, 1/125 s, f/10 i ISO100.

Sunce zalazi nad rijekom Douro u Portu, u Portugalu. Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Bliže sumraku, niski kut sunčevog svjetla stvara svjetlo koje je toplije, mekše i atmosferičnije. Svjetlo ističe detalje, naglašavajući okruženje privlačnim poigravanjem istaknutim dijelovima i sjenama. Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pri 24mm, 1/100 s, f/10 i ISO640.

Zemlja se uvijek okreće, tako da se kut i kvaliteta prirodnog svjetla stalno mijenjaju. U podne, pod jarkim suncem na vedrom nebu, svjetlo će biti izravno gore i jako, stvarajući slike jakog kontrasta. Fotografi obično ne vole ovu vrstu svjetla, ali ono može funkcionirati ako je cilj učiniti sunčevu svjetlost dijelom scene.

Kad se sunce spusti niže na nebu, svjetlo mora putovati kroz veći dio Zemljine atmosfere. Niže valne duljine spektra boje, kao što su plava i ljubičasta, raspršuju se česticama u atmosferi pa su boje mekše i toplije. Zbog toga su večernje svjetlo i zalasci sunca jarke crvene i žute boje te zašto vrijeme neposredno nakon izlaska sunca i prije zalaska sunca zovemo zlatnim satom.

2. Iskoristite vremenske uvjete na najbolji mogući način

Golo drveće obavijeno plavom maglicom. Snimljeno modelom EOS RP tvrtke Canon s objektivom Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM.

Oblaci i magla omekšat će i raspršiti prirodno svjetlo te tako dati sjetan ugođaj. Snimljeno modelom EOS RP tvrtke Canon s objektivom Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM pri 1/160 s, f/7.1 i ISO250.

Muškarac stoji u šumi na zimski dan, s fotoaparatom tvrtke Canon postavljenim na stativ.

Maglovito svjetlo zimskog jutra idealno je za snimanje atmosferičnih snimki scena u prirodi.

Vremenski uvjeti imaju velik utjecaj na kvalitetu prirodnog svjetla. Na oblačan dan oblaci će raspršiti sunčevu svjetlost, a sjene će postati manje jake. Slično tome, magla i kiša mogu dodatno omekšati i ohladiti svjetlo.

I doba godine također igra ulogu. Ovisi o tome gdje se nalazite u svijetu, ali općenito zimi, nagib Zemlje znači da je sunce dalje, što kut svjetla čini oštrijim. Stoga, iako su dani kraći, učinkovito imamo usmjerenije svjetlo na raspolaganju. S druge strane, tijekom ljeta sunce je više na nebu, tako da pada izravnije prema dolje i manje je pogodno za snimanje u satima oko podneva.

„Zimi može biti složenije upravljati odabirom postavki, prilikom snimanja snijega ili oblačnog neba“, objašnjava ambasador tvrtke Canon Sebastien Devaud. „Bolje je malo povećati ekspoziciju u usporedbi s postavkom automatske ekspozicije, tako da snijeg ili nebo izgledaju više bijelo nego sivo. Snimanje crno-bijelo dobar je način za poboljšanje dramatične strane ove sezone, dok magla, izmaglica, niski oblaci ili voda također mogu dodati poseban ugođaj zimskim snimkama.“

3. Iskoristite dostupno svjetlo za portrete

Portret, osvijetljen sa strane i snimljen fotoaparatom EOS R6 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM, osobe kovrčave plave kose koja gleda izravno u fotoaparat.

Smještanje objekta pokraj velikog prozora ili krovnog prozora idealan je način da iskoristite dostupno svjetlo. Prozor s lijeve strane fotoaparata stvara privlačnu meku, prirodnu svjetlost. Možete pokušati eksperimentirati sa zavjesama ili mrežom kako biste raspršili svjetlo za željeni efekt. Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/200 s, f/2.8 i ISO500.

Balerina balansira na jednoj nozi s raširenim rukama dok sunčeva svjetlost prolazi žaluzine ispred nje. Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 50mm F1.2L USM.

Jarka sunčeva svjetlost koja prolazi kroz žaluzine ovdje je upotrijebljena za dramatičniji efekt, stvarajući ključni element slike. Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 50mm F1.2L USM pri 1/1500 s, f/2 i ISO200. © Javier Cortes – ambasador tvrtke Canon

U većini zatvorenih prostora vjerojatno će biti mjesta s dražesnim prirodnim svjetlom koje ćete moći snimiti. Prozor pruža meko osvjetljenje nalik onome koje daje studijska kutija za meko osvjetljenje. Stoga, ako snimate ljude u zatvorenom prostoru, zamolite ih da se približe prozoru i isključe umjetnu rasvjetu.

Možete upotrijebiti i dosvjetljivač za odbijanje vanjskog svjetla prema objektu. Dosvjetljivač može biti nešto jednostavno poput velikog komada bijelog kartona ili tanke folije. Dosvjetljivač stvara meku i prirodnu svjetlost koju možete usmjeriti baš kao i bljeskalicu.

Dijete na polju s rukom naslonjenom na drveni stup. Izravna sunčeva svjetlost baca oštre sjene na njegovo lice. Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM.

Jednostavni dosvjetljivač može biti koristan za portrete sunčanim danima. Ovdje izravna sunčeva svjetlost stvara jake sjene. Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/250 s, f/5.6 i ISO100.

Dijete na polju s rukom naslonjenom na drveni stup. Za omekšavanje svjetla upotrebljava se dosvjetljivač. Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM.

Na ovoj fotografiji upotrijebljen je dosvjetljivač za odbijanje svjetlosti u sjene i smanjenje kontrasta. Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/250 s, f/5.6 i ISO100.

Kvaliteta svjetla čini veliku razliku za portrete na otvorenom. Jarka sunčeva svjetlost može biti prilično nepogodna za lica, jer stvara jake sjene i uzrokuje žmirkanje osoba koje snimate. Oblačni dani savršeni su jer meka svjetlost smanjuje sjene.

Ako sunce sja, a ne možete čekati oblake, možete pokušati snimati portrete u sjeni stabla ili zgrade, jer je svjetlo mekše i pogodnije za lica. Možete i pokušati kontrolirati svjetlo dosvjetljivačem, bilo zasjenjivanjem objekta, odbijanjem svjetla u sjene ili upotrebom ploče za raspršivanje svjetla. Idealan je učinkovit i cijenom pristupačan dosvjetljivač 5 u 1. Prilikom odabira boje dosvjetljivača uzmite u obzir nijansu kože modela.

Dijete na polju s rukom naslonjenom na drveni stup. Za stvaranje sjena na njegovom licu upotrijebljen je dosvjetljivač. Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM.

Ovdje je upotrijebljen dosvjetljivač za zaštitu lica od sunca kako bi se postigli mekši rezultati. Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/250 s, f/5.6 i ISO640.

Dijete na polju s rukom naslonjenom na drveni stup. Za omekšavanje sunčevog svjetla upotrebljava se ploča za raspršivanje svjetla. Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM.

U usporedbi s tim, ploča za raspršivanje svjetla s dosvjetljivača 5 u 1 omekšava sunčevu svjetlost radi postizanja uravnoteženijeg portreta. Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 50mm F1.8 STM pri 1/250 s, f/5.6 i ISO100.

4. Iskoristite slabo osvjetljenje

Silueta usamljenog stabla na brežuljku naspram plavog neba u sumrak. Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Stabilizacija slike u kućištu (IBIS) kod fotoaparata sustava EOS R kao što je EOS R6 omogućuje vam snimanje iz ruke pri slabom osvjetljenju uz brzine zatvarača do samo nekoliko sekundi. Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pri 27 mm, 2 s, f/11 i ISO100.

Kako sunce zalazi za obzor, preostalo prirodno svjetlo poprima hladne plave boje sumraka. To može biti pravo vrijeme za izlazak s fotoaparatom. No budući da su razine osvjetljenja tako male, trebate fotoaparat s dobrim radnim značajkama pri slabom osvjetljenju. Fotoaparati s većim senzorima mogu prikupljati više prirodnog svjetla koje se gubi, naročito kad se upotrebljavaju u kombinaciji s objektivom sa širokim maksimalnim otvorom blende.

U sumrak ćete možda morati smanjiti brzinu zatvarača kako biste omogućili prolazak više svjetla kroz senzor fotoaparata. Fotoaparati bez zrcala sustava EOS R tvrtke Canon nude IBIS koji čini razliku pa fotoaparat možete držati u rukama za ekspoziciju od sekunde ili više, ne brinući da će podrhtavanje fotoaparata uništiti snimku.

5. Odaberite najbolje postavke za svoje okruženje

Krupni plan objektiva Canon 50mm koji je pričvršćen na EOS R6 tvrtke Canon.

Objektivi sa širim ili „bržim“ otvorom blende, kao što je Canon RF 50mm F1.8 STM ili RF 24mm F1.8 MACRO IS STM, idealni su za fotografiranje pri slabom osvjetljenju.

Dodirni zaslon fotoaparata EOS R6 tvrtke Canon na kojem se prikazuju postavke načina rada Ručno.

Pokušajte upotrebljavati način rada Ručno (M) s automatskom ISO osjetljivošću za snimke s prirodnim svjetlom kako biste mogli kontrolirati brzinu zatvarača i otvor blende.

Ako znate podesiti otvor blende i brzinu zatvarača, jedan od najboljih načina rada ekspozicije za snimanje pri prirodnom svjetlu je ručni (M) način rada s automatskom ISO vrijednošću. Na taj način fotoaparat radi s najboljom ISO vrijednošću za dostupno svjetlo. Dobra općenita postavka ekspozicije pri dnevnom svjetlu je brzina zatvarača od 1/200 s, otvor blende f/8 i automatski ISO. Navečer, kad su razine osvjetljenja niže, povećajte otvor blende na f/2.8 ili što god je najšire za održavanje manjih ISO vrijednosti radi postizanja oštrijih fotografija s manje šuma. U ovom se slučaju objektiv s velikim maksimalnim otvorom blende, kao što je Canon RF 50mm F1.8 STM pokazuje neprocjenjivim.

Slabo osvjetljenje često znači snimanje s visokom ISO vrijednošću, što može dovesti do povećanog šuma na slici. Automatsko izoštravanje također može biti izazovnije. No kad upotrebljavate fotoaparat s dobrim radnim značajkama pri slabom osvjetljenju, kao što je EOS R6 ili EOS R7 tvrtke Canon, i dalje možete postići jasne rezultate uz visoke ISO vrijednosti, kao što je 3200 ili više. Osim toga, sustav automatskog izoštravanja vodeći u klasi radi u gotovo potpunom mraku.

6. Usklađivanje ravnoteže bijele boje s temperaturnim uvjetima

Dodirni zaslon na stražnjoj strani fotoaparata tvrtke Canon prikazuje ružičaste cvjetove, a način rada podešen je na Oblačno.

Uskladite postavke ravnoteže bijele boje s uvjetima kako bi boje bile precizne.

Osim kvalitete prirodnog svjetla, moramo razmisliti i o boji. Ona se može mijenjati tijekom dana. Ujutro je prilično topla. Sredinom dana je hladnija, a navečer ponovo postaje topla. Mjerimo je u stupnjevima Kelvina, a promjena se može kretati od 2000 K u zoru do 7000 K na punom dnevnom svjetlu.

Boje mogu postati hladnije i ako se nalazite u sjeni ili ispod oblaka. Stoga, podesite ravnotežu bijele boje uvjetima, upotrebljavajući neki od prethodno postavljenih načina rada. Ako niste sigurni, snimajte u formatu RAW, jer poslije možete odabrati bilo koju ravnotežu bijele boje prilikom uređivanja slika u RAW obradi i softveru za uređivanje fotografija kao što je besplatni Digital Photo Professional tvrtke Canon.

7. Snimajte duge ekspozicije kad padne mrak

Visoko stablo stoji samo u sumrak, dok se iza njega pruža plavo nebo. Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Duga ekspozicija ovdje zamućuje spore oblake. Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pri 29mm, 137 s, f/22 i ISO100.

Fotoaparat tvrtke Canon usmjeren ka usamljenom stablu zajedno s pametnim telefonom na kojem je prikazana aplikacija Canon Camera Connect.

Aplikaciju Canon Camera Connect možete upotrebljavati za pokretanje i zaustavljanje „Bulb“ ekspozicija telefonom; tako je jednostavno.

Ako fotoaparat postavite na stabilnu površinu ili na stativ, moći ćete snimati scene u sumrak ili čak po mjesečini, jer to znači da možete snimati uz vrlo male brzine zatvarača koje se mogu protegnuti na nekoliko sekundi ili više. Ako fotoaparat uparite s aplikacijom Canon Camera Connect, telefon možete upotrebljavati za aktiviranje zatvarača, pokretanje i zaustavljanje „Bulb“ ekspozicija te daljinsko snimanje. To je korisno ako je fotoaparat u položaju u kojem vam je teško vidjeti LCD zaslon ili ako snimate u uvjetima kad bi i najmanje pomicanje fotoaparata moglo uzrokovati zamućenje ili narušiti efekt.

8. Pazite na subjekt i okruženje

Dijete sjedi na ogradi i drži balone stvarajući siluetu naspram zalaska sunca. Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Upotrijebite negativnu kompenzaciju ekspozicije kako bi prednji plan bio nedovoljno eksponiran, čime se stvaraju odvažne siluete naspram zalaska sunca. Snimljeno modelom EOS R6 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pri 24mm, 1/250 s, f/16 i ISO100.

Fotografija snimljena pri slabom osvjetljenju koja prikazuje model s nabranim ovratnikom dok pozira ispred zamućenih uličnih svjetiljki. Snimljeno modelom EOS R tvrtke Canon s objektivom Canon RF 85mm F1.2L USM DS.

Zamućena ulična svjetla pružaju atmosferičnu pozadinu za ovaj portret pri slabom osvjetljenju. Snimljeno modelom EOS R tvrtke Canon s objektivom Canon RF 85mm F1.2L USM pri 1/160 s, f/1.2 i ISO800.

Različite kvalitete prirodnog svjetla mogu odgovarati određenim objektima. Na primjer, suptilno svjetlo s prozora može biti idealno za sjetne portrete kod kojih je okruženje tamnije. Nasuprot tome, izravna sunčeva svjetlost savršena je za pokazivanje živih boja i tekstura kao što su krzno ili perje u fotografiranju divljih životinja. Duge sjene odlične su za arhitektonske i ulične scene, dok je pozadinsko osvjetljenje zalaska sunca idealno za snimanje silueta naspram živopisnog neba.

Možete i iskoristiti dostupno umjetno svjetlo, kao što su ulična svjetla, stolne svjetiljke ili sjaj krijesa ili ognjišta na otvorenom.

Na raspolaganju vam je mnogo vrsta dostupnog svjetla pa se uvijek možete zapitati: je li svjetlo grubo ili meko, jako ili slabo, toplo ili hladno, odozgo prema dolje ili sa strane? Uoznajte ove osnove osvjetljenja i možete biti sigurni da će vaše fotografije biti odlične, bez obzira na uvjete.



Napisao James Paterson

Slični proizvodi

Slični članci

  • TEHNIKE OSVJETLJENJA

    7 savjeta za fotografiranje pri slabom osvjetljenju

    Otkrijte ključne tehnike za snimanje oštrih fotografija pri slabom osvjetljenju i najbolji komplet opreme tvrtke Canon za fotografiranje pri slabom osvjetljenju.

  • OSNOVE FOTOGRAFIJE

    Kako započeti s fotografiranjem

    Želite li prijeći s pametnog telefona na fotoaparat? Naš vodič za fotografiranje za početnike ima sve što vam je potrebno za početak.

  • OSNOVE FOTOGRAFIJE

    Kako upravljati ekspozicijom

    Ovladajte postavkama otvora blende, brzine zatvarača i ISO osjetljivosti.

  • OSNOVE FOTOGRAFIJE

    Zašto i kako upotrebljavati bljeskalicu

    Pet načina za poboljšanje fotografija upotrebom bljeskalice.