PEJZAŽNA FOTOGRAFIJA

Snimanje pokreta s dugim ekspozicijama: savjeti pobjednika natječaja Redline Challenge

Piotr Skrzypiec, pobjednik natječaja Redline Challenge 2021. „Light in the Dark“, objašnjava kako pejzaže učiniti dinamičnijima snimanjem predivnih svjetlosnih tragova.
Svjetlosni tragovi u automobilu, na zaobljenom mostu. Gusta magla poput oblaka zaklanja most i tlo ispod njega.

Piotr Skrzypiec je turistički vodič, a noću fotografira svjetlosne tragove. Svojim poznavanjem prekrasnih lokacija i tehnika duge ekspozicije koristi se za snimanje prekrasnih pejzaža u Sloveniji i šire. Stoga ne iznenađuje kako je pobijedio na prvom natječaju Redline Challenge tvrtke Canon.

Fotografsko natjecanje usmjereno je na razvoj vještina amaterskih fotografa kratkim „svjetlima u mraku“. Tri Piotrove fotografije ušle su u uži izbor sudaca, a njegova atmosferična fotografija nadvožnjaka obavijenog maglom odabrana je kao pobjednička.

Piotr je upotrijebio dugu ekspoziciju kako bi oštra svjetla automobila u pokretu pretvorio u vijugave svjetlosne tragove. Duga ekspozicija podrazumijeva fotografiranje s malom brzinom zatvarača, koja može biti u rasponu od nekoliko sekundi do nekoliko sati, a rezultira zamućenjem objekata u pokretu. Ta tehnika ne zahtijeva poseban fotoaparat ili objektiv, a rezultati mogu biti dojmljivi. Osim zamućenja pokreta, duge ekspozicije pogodne su za povećanje količine svjetlosti koja dolazi u fotoaparat i posljedičnog smanjenja ISO vrijednosti, čime se poboljšava kvaliteta slike.

Piotr ponovno posjećuje lokacije drugih fotografija i dijeli savjete o tome kako snimiti slične fotografije svjetlosnih tragova.

1. Ne snimajte noću

Svjetlosni tragovi noću, na snijegom pokrivenoj cesti koja zavija prema bijelim kućama sa sivim krovovima.

Piotr kaže da je fotografiranje svjetlosnih tragova relativno jednostavno. „Treba vam samo standardna oprema za fotoaparat, stativ i dobra lokacija“, kaže. „Nije komplicirano snimiti tu vrstu fotografije, a rezultati koji su vidljivi na LCD zaslonu uvijek su fantastični. Ponekad čak ne morate uređivati fotografije jer izgledaju odlično kakve jesu.“ Snimljeno modelom Canon EOS 5D Mark IV s objektivom Canon EF 16-35mm f/2.8L USM (koji je naslijedio Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) pri 18 mm, 25 s, f/11 i ISO1000. © Piotr Skrzypiec

Sumrak je mnogo bolje vrijeme za snimanje fotografija svjetlosnih tragova u odnosu na gluho noćno doba, jer tad je nebo mračno, ali i dalje sadrži dovoljno boja za zanimljive fotografije. Ako je nebo crno i beživotno, fotografija se može doimati „teškom“, pa počnite snimati kada ima dovoljno ambijentalnog svjetla za snimanje zgrada, brda i drugih značajki iz krajolika. „Sve se vrti oko 20 minuta na kraju ‘plavog sata’“, kaže Piotr. „Nakon toga, sjene će biti pretamne, a svjetla presvijetla za snimanje uravnotežene snimke.“

2. Budite temeljiti

Svjetlosni tragovi na cesti u obliku srca, sa zlatnim i crvenim svjetlima iz prednjih i stražnjih svjetala

Promet je ključan sastojak – ali budite spremni dodati svoj. „Kada ste na autocesti, automobili prolaze ravnomjerno. Međutim, to ne vrijedi za ovu cestu u obliku srca. Kada sam snimao ovu cestu 2014., čekao sam dva sata i molio se da dođe auto. Za ovu snimku, zamolio sam ženu da proveze naš auto uz cestu!“ Snimljeno modelom Canon EOS 5D Mark IV s objektivom Canon EF 24-105mm f/4L IS USM (sada Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) pri 50 mm, 30 s, f/8 i ISO800. © Piotr Skrzypiec

Možda zvuči očito, ali uvjerite se kako je cesta koju želite snimati u to doba godine vidljiva. Prizor možda izgleda obećavajuće zimi, ali ljeti bi stabla mogla blokirati najbolji pogled.

„Uvijek je dobro pronaći povišeno mjesto za fotografiranje koje će vam omogućiti jasan pogled na cestu“, predlaže Piotr. „Prije nekoliko godina vratio sam se na ovu lokaciju usred ljeta. Iako je srcoliki oblik ceste bio vidljiv zbog tragova, vinograd je zaklanjao pogled. Otad su napravili brojna poboljšanja. Dostupna je nova platforma za fotografe koja osigurava dovoljno prostora za najmanje 10 stativa. Osim toga, obrezali su vinograd koji je bio u prednjem planu, tako da je predivan oblik ceste vidljiviji.“

3. Planirajte kompoziciju

Svjetlosni tragovi na zavojitim planinskim cestama u večernjim uvjetima, jasno vidljivi u daljini.

Pri snimanju mračne ceste, sigurnost je prioritet. „Kako biste se učinili vidljivima, obucite reflektivni prsluk i nosite svjetiljku“, kaže Piotr. „Za fotografiju se ne isplati ozlijediti, stoga provjerite jeste li stativ postavili na sigurno mjesto, naročito ako snimate s mosta ili s povišenog mjesta.“ Snimljeno s fotoaparatom Canon EOS 5D Mark IV s objektivom Canon EF 16-35mm f/2.8L USM pri 24 mm, 562 s, f/9 i ISO200.

Iako ćete fotografije snimati u sumrak, opremu pripremite za dana kako biste imali dovoljno vremena za kadriranje snimke. „Ako želite snimiti dobru fotografiju, morate razmisliti o pozadini i prednjem planu te kako ćete ispuniti ta područja“, savjetuje Piotr.

„Osim toga, prometni trag je dobro zamisliti kao liniju oko navodi od prednjeg plana prema pozadini. Najbolja prilika za to je ako imate dovoljno sreće da pronađete cestu u obliku slova S koja se provlači kroz okruženje prema, recimo, crkvi, planini ili sličnoj žarišnoj točki.“

4. Pazite na izoštrenost fotografija

Dječak koji upotrebljava fotoaparat tvrtke Canon na stativu i fotografira vinograd odozgo.

Piotr je poveo sina Jureka na snimanje farme Dreisiebner, gdje mu je objasnio važnost upotrebe stativa. Bez vježbe, držanje fotoaparata u ruci s manjom brzinom zatvarača može rezultirati zamućenom fotografijom. S pomoću samookidača od dvije sekunde, koji upotrebljava Piotr, izbjeći ćete podrhtavanje fotoaparata kada pritisnete okidač, ali možete upotrijebiti i daljinsko okidanje koje omogućava bežični daljinski upravljač Canon RC-6, daljinski prekidač Canon RS-60E3, bežični daljinski upravljač Canon BR-E1 ili aplikacija Canon Camera Connect.

Kako bi statični dijelovi slike završnoj fotografiji ostali izoštreni, morate fiksirati fotoaparat na stativu i ne dirati ga tijekom ekspozicije. „Jednostavno upotrebljavam samookidač od dvije sekunde“, otkriva Piotr. „Prvo provjerim kompoziciju, pritisnem gumb i dvije sekunde kasnije započinje ekspozicija.“

Fotoaparati bez zrcala i DSLR fotoaparati tvrtke Canon pružaju funkciju samookidača. Piotr upotrebljava i funkciju blokiranja zrcala pri snimanju DSLR fotoaparatima koji nude tu značajku. Kada se aktivira, zrcalo se blokira i odgađa ekspoziciju, smanjujući mogućnost da vibracije unutar fotoaparata kompromitiraju izoštrenost fotografije. „Kod fotoaparata bez zrcala taj problem ne postoji“, kaže Piotr, „budući da nema zrcala!“

5. Snimajte još duže

Krupni kadar svjetlosnih tragova u obliku srca, sa zgradom s crvenim crjepovima i vinogradom u blizini.

„Na ovoj cesti u obliku srca treba vam ekspozicija od najmanje 30 sekundi“, kaže Piotr. „30 sekundi je približno vrijeme potrebno da ju prođete, pretpostavimo li kako niste vozač F1! Kako biste snimili vlastitu fotografiju sa svjetlosnim tragovima, izmjerite koliko vam je vremena potrebno da prođete cestom i postavite toliku brzinu zatvarača. Zatim podesite otvor blende i ISO vrijednost kako biste postigli odgovarajuću razinu svjetline. Snimljeno modelom Canon EOS 5D Mark IV s objektivom Canon EF 24-105mm f/4L IS USM pri 88 mm, 30 s, f/9 i ISO1000. © Piotr Skrzypiec

Ključna je mogućnost upravljanja duljinom ekspozicije. Svi EOS fotoaparati – od modela Canon EOS 4000D do modela Canon EOS 5D Mark IV – omogućavaju snimanje ekspozicije u trajanju do 30 sekundi. Način rada s prioritetom zatvarača (TV) omogućava postavljanje preciznog vremena ekspozicije (brzine zatvarača), dok fotoaparat automatski podešava otvor blende. Zatim možete prilagoditi ISO vrijednost prizoru koji snimate.

Snimanje u ručnom načinu rada (M) omogućava kontrolu nad otvorom blende kako biste postigli savršenu razinu izoštrenosti. Za potrebe dodatne prilagodbe postavki, fotoaparati tvrtke Canon bez zrcala sa senzorom punog kadra kao što je Canon EOS RP donose i način rada s prilagodljivom vrijednosti (FV). To je u osnovi potpuno automatski način rada koji omogućava preuzimanje kontrole nad brzinom zatvarača, otvorom blende i/ili ISO vrijednosti u bilo kojem trenutku.

Za ekspozicije dulje od 30 sekundi morate upotrijebiti način rada Bulb. Neki EOS fotoaparati imaju opciju ‘B’ na kotačiću za odabir načina rada, dok kod drugih morate odabrati ručni način rada i prijeći preko postavke za brzinu zatvarača od 30 sekundi.

6. Postavljanje ekspozicije

Iako vam je potrebna relativno duga ekspozicija kako biste omogućili snimanje dugih svjetala automobila na fotografiji, precizna duljina varira. Piotr objašnjava; „Sve ovisi o vrsti ceste i gustoći prometa. Na autoputu vam najčešće neće trebati ekspozicija od 30 sekundi jer ima mnogo automobila i mnogo svjetlosnih tragova. Ipak, postoje i manje prometna područja na kojima će vam trebati vrlo duga ekspozicija.

„Uvijek nastojim upotrijebiti otvor blende od f/8 ili f/11. Veća širina od f/8 najčešće nije preporučljiva jer tada dijelovi fotografije možda neće biti izoštreni. Povećanje ISO vrijednosti na ISO800 je prihvatljivo. U slučaju određene količine šuma na fotografiji, to možete riješiti tijekom uređivanja. Na najnovijim fotoaparatima kao što je Canon EOS R5 koji sam dobio kao nagradu, ISO800 ne predstavlja nikakav problem i pri toj postavci na fotografiji neće biti šuma.“ ISO vrijednosti fotoaparata EOS R5 kreću se u rasponu od ISO 100 – 51 200, tako da ISO800 predstavlja relativno nisku osjetljivost koja pruža odličnu kvalitetu fotografije pri slabom osvjetljenju.

7. Odaberite odgovarajući komplet

Svjetlosni tragovi na cesti s dvije trake, crveni u jednom smjeru, bijelo-zlatni u drugom, prolaze kroz ogoljena zimska stabla ispod planinskog snježnog pokrivača noću.

Često je problematično što se svjetlosni tragovi ponekada prekidaju ondje gdje se automobili zaustavljaju ili ne prolaze cijelu cestu. „To možete popraviti pomoću duže ekspozicije“, kaže Piotr. „Ako 30 sekundi nije dovoljno dugo, prijeđite na način rada Bulb i daljinskim okidanjem zadržite zatvarač koliko god je potrebno.“ Snimljeno modelom Canon EOS 5D Mark IV s objektivom Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM pri 100 mm, 30 s, f/10 i ISO100. © Piotr Skrzypiec

Za snimanje profesionalnih svjetlosnih tragova ne morate upotrebljavati profesionalni objektiv serije L. Kompaktni, laganiji objektivi kao što su Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM ili RF 35mm F1.8 Macro IS STM lakši su za prenošenje, a i dalje pružaju izoštrene, detaljne fotografije.

„Obično ćete birati vrlo mali otvor blende kako biste dobili izoštrenu fotografiju, tako da vam ne treba objektiv s velikim maksimalnim otvorom blende poput f/1.8 ili f/2.8“, kaže Piotr. „Uvijek biram objektive za zumiranje jer pružaju više opcija za kadriranje, ali odabir objektiva nije toliko važan kao drugi aspekti, poput upotrebe stativa i količine prometa. Samo mora biti dobro izoštreno, to je sve!“

To je to. Snimanje svjetlosnih tragova odličan je način za preuzimanje kontrole nad ekspozicijom i snimanje sadržaja koji nisu vidljivi golim okom. Osim toga, ne morate imati profesionalnu opremu za snimanje, a nagrade mogu biti značajne – samo pitajte Piotra!

Posjetite naš centar Redline Challenge kako biste vidjeli fotografije koje su ušle u uži izbor i pročitali dodatne savjete profesionalaca.

Napisao Marcus Hawkins

Povezani proizvodi

Slični članci

  • TEHNIKE OSVJETLJENJA

    Fotografija slikana svjetlom

    Naslikajte vlastite zapanjujuće slike upotrebom izvora svjetlosti i duge ekspozicije.

  • OSNOVE FOTOGRAFIJE

    Daljinski snimite fotografije

    Otkrijte prednosti daljinskog snimanja za sve vrste fotografija.

  • CRNO-BIJELA FOTOGRAFIJA

    Snimanje s dugom ekspozicijom u crno-bijeloj tehnici

    Otkrijte kako Stephen McNally snima mistične crno-bijele fotografije s dugom ekspozicijom.

  • FOTOGRAFIJA POKRETA

    Snimanje pokreta u fotografiji

    Otkrijte kako snimati pokrete i snimkama dati dojam kretanja.