Savjeti za bolje fotografiranje morskih pejzaža

Idete na plažu ovog ljeta ili planirate putovanje na more izvan sezone? Naši savjeti za fotografiranje obalnih pejzaža pomoći će vam da u bilo koje vrijeme godine ili u bilo kojim uvjetima dobijete odlične fotografije.
HDR fotografija koju je snimio Erik Colombo prikazuje sunce na obzoru turbulentnog mora koji se lomi o stijene u prednjem planu, s toplim bojama večernjeg neba.

Postoji razlog zašto je obalna fotografija tako popularna vrsta pejzažne fotografije. Zahvaljujući dramatičnom kontrastu između obale i mora, oblicima koje svjetlost stvara dok se odbija od vode i često dramatičnim promjenama vremenskih uvjeta, morski pejzaži naročito su privlačni.

Talijanski fotograf i učitelj fotografije Erik Colombo voli snimati morske pejzaže. Opisuje se kao „fotograf od 360°” koji je radio na svakom žanru fotografije, od vjenčanja do visoke mode i komercijalnih videozapisa, ali njegova velika strast je fotografiranje pejzaža i divljih životinja. Mnogo je putovao kako bi fotografirao „najizazovnije i najlegendarnije pejzaže našeg prekrasnog planeta, od planina do oceana, od glečera do vulkana.” Osim toga, mnogo vremena posvećuje dijeljenju svojih vještina i uvida na tečajevima, radionicama i fotografskim obilascima.

Ovdje razgovaramo s Erikom kako bismo dobili savjete za uspješnu fotografiju morskih pejzaža te preporučili neke od najboljih fotoaparata i objektiva tvrtke Canon za fotografiranje na plaži i snimanje obalnih pejzaža.

Fotografija koju je snimio Erik Colombo prikazuje zaobljene litice s jednom školjkom na stijenama u prednjem planu i večernjim nebom prošaranim oblacima u pozadini.

Bilo da se radi o egzotičnoj ili poznatoj lokaciji, Erik preporučuje da tražite neobične perspektive. Međutim, savjetuje i upotrebu svih dobro utvrđenih tehnika kompozicije – uključujući vodeće crte i nešto što odvlači oko u prednjem i srednjem planu te pozadini. Spoj pet fotografija snimljenih modelom EOS R5 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM. © Erik Colombo

Fotografija koju je snimio Erik Colombo prikazuje stjenovitu formaciju s prirodnim lukom, dok valovi zapljuskuju stijene u prednjem planu zamućene s pomoću duge ekspozicije.

Čak i u relativno dobrim vremenskim uvjetima, vaša oprema može biti izložena prskanju morske vode. Fotoaparati i objektivi imaju različite razine zaštite od nepovoljnih vremenskih uvjeta – no bez obzira na to Erik redovito upotrebljava navlake za zaštitu od kiše te savjetuje: „jedna od najvažnijih stvari kupnja je dobrog ruksaka kako bi vam objektivi ostali suhi”. Dobro je uložiti i u sjenila za objektive kako biste kapljice vode zadržali dalje od objektiva. Spoj tri snimke snimljene modelom EOS R5 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM. © Erik Colombo

1. Način snimanja dramatičnih fotografija morskih pejzaža

Kompozicija je najvažnija stvar u fotografiji, ali naročito u morskim pejzažima”, kaže Erik. Savjetuje da se prije snimanja fotografija provede neko vrijeme na određenoj lokaciji. „Mnogo će vam pomoći istraživanje bez fotoaparata”, kaže. „Fotoaparat vadim iz ruksaka tek nakon što provedem 20 – 30 minuta upoznavajući mjesto.”

Otvoreno more može biti očaravajuće u stvarnom životu, ali fotografija neće dočarati njegovu dinamičnost. Tražite svojstva obale za stvaranje kompozicija s klasičnim elementima kao što su točke interesa na različitim udaljenostima, asimetrično kadriranje i vodeće crte. „Stijene su savršeni objekti za stvaranje dinamične kompozicije”, kaže Erik, „a cvijeće može stvoriti odličan kontrast toplih boja u odnosu na hladne boje mora.”

U morskim pejzažima ravan obzor može učiniti snimku izvanrednom ili je uništiti. Mnogi fotoaparati imaju elektroničku libelu koja se može postaviti preko slike u tražilu ili na stražnjem zaslonu kako biste izbjegli nagnute obzore. Kod modela EOS R7 predstavljena je funkcija automatskog poravnanja koja upotrebljava ugrađenu stabilizaciju slike (IBIS) za poravnanje bilo kojeg malo nagnutog obzora radi osiguravanja savršenih snimki.

Bilo koji fotoaparat da upotrebljavate, Erik savjetuje i uključivanje značajke mreže za poravnanje snimki koja pomaže kod klasičnih tehnika kompozicije kao što je pravilo trećina ili za poravnanje dijagonalnih elemenata snimke.

Na HDR kompozitnoj fotografiji koju je snimio Erik Colombo valovi se prelijevaju preko stijena, zamagljeni s pomoću duge ekspozicije. Tamnosivi oblaci zaklanjaju sunce na nebu.

Okomita kompozicija može istaknuti kontrast između mora i neba. Ako fotoaparat postavite na način rada HDR, ako je dostupan, omogućit će snimanje oboje, ali ne brinite ako ga vaš fotoaparat nema. Dok je fotoaparat na stativu, Erik će često snimiti nekoliko snimki pri različitim postavkama kako bi snimio ono najbolje od različitih dijelova prizora, a zatim upotrijebiti tehnike spajanja kako bi spojio više snimki u jednu fotografiju. Ova fotografija sastoji se od tri snimke snimljene modelom EOS 5D Mark IV tvrtke Canon s objektivom Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM pri 16 mm, od 1/15 s za prednji plan do 1/125 s za oblake, f/13 i ISO 100. © Erik Colombo

Fotografija koju je snimio Erik Colombo prikazuje Auroru Borealis koja svjetluca na nebu dok se njezine boje odražavaju u ledenom moru. Kopno je tamna crta na obzoru.

Ono što se događa na nebu može biti jednako nevjerojatno kao i more, bilo da se radi o aurori poput ove ili tek olujnim oblacima. Snimljeno modelom EOS R5 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM pri 15 mm, 15 s, f/11 i ISO 100. © Erik Colombo

2. Snimajte okomite fotografije morskog pejzaža

Danas je okomito snimanje jednako važno kao i vodoravno snimanje, čak i za pejzaže. Kreiranje snimki koje dobro funkcioniraju za različite platforme društvenih mreža ključan je dio tijeka poslovnog procesa mnogih fotografa, ali je i prilika za odabir zanimljivih detalja koji možda nisu toliko očiti u vodoravnim snimkama.

„Volim okomite kompozicije”, kaže Erik. „Zanimljivije su i manje kaotične od vodoravnih kompozicija. Za takve snimke potraga za dobrim krupnim prednjim planom od ključne je važnosti kako bi se osigurala zanimljiva i jedinstvena fotografija.”

3. Koje je najbolje vrijeme za fotografiranje morskih pejzaža?

Isti prizor može izgledati vrlo drukčije kako se intenzitet, smjer i boja svjetla mijenjaju tijekom dana. Nema točno savršenog vremena, ali rano jutro i kasna večer tijekom „zlatnog sata” te vrijeme tijekom „plavog sata“ rezultirat će zanimljivijim bojama od grubog podnevnog sunca.

Ako snimate rano ujutro ili kasno u danu, možda ćete moći snimiti neke dojmljive morske pejzaže s ljudima, stablima i drugim značajkama pejzaža ili siluetama umjetnih struktura. Međutim, za najveći raspon detalja i veću kreativnu prilagodljivost upotrijebite isti pristup kao i za druge fotografije pri slabom osvjetljenju – upotrebljavajte širok otvor blende (niski f-broj) kako bi se propustilo što je moguće više svjetla, povećajte ISO postavku i odaberite fotoaparat dizajniran za izvanredne radne značajke pri slabom osvjetljenju kao što je asortiman fotoaparata sustava EOS R tvrtke Canon.

Međutim, često je izazov vrlo jarko osvjetljenje, primjerice podnevno sunce, a ne slabo osvjetljenje. Za to, EOS R50 i drugi fotoaparati tvrtke Canon imaju funkcije kao što su način rada prizora Scene Intelligent i HDR (visok dinamički raspon) koji su savršeni za snimanje u uvjetima visokog kontrasta s jarkim odsjajima koje često imate na plaži.

HDR kompozitna fotografija koju je snimio Erik Colombo prikazuje zalazeće sunce gledano kroz luk. U prednjem planu more zapljuskuje stjenovitu obalu.

Snimanje tijekom „zlatnog sata” (sat neposredno nakon izlaska i prije zalaska sunca) odlična je ideja za morske pejzaže, jer tople boje i sunce nisko na obzoru stvaraju klasično lijepe uvjete osvjetljenja. HDR kompozitna slika sastavljena od pet snimki snimljenih modelom EOS 5D Mark IV tvrtke Canon s objektivom Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM pri 16 mm, od 0,3 s za prednji plan do 1/160 s za izravno sunčevo svjetlo, f/11 i ISO 100. © Erik Colombo

4. Postavke fotoaparata za bolje fotografiranje morskih pejzaža

Ako ne možete izbjeći snimanje pri jarkom svjetlu usred dana, Erik zagovara upotrebu ND (neutralna gustoća) filtra za smanjenje količine svjetla koja ulazi u fotoaparat. Voli upotrebljavati snažni filtar ND1000 s 10 koraka. „Filtrirat će količinu svjetla kako biste mogli upotrebljavati fotografiranje s dugom ekspozicijom radi kreiranja zamućenja pokreta na moru”, kaže.

Erik voli ovu tehniku jer ako dočarate dojam kretanja u morskom pejzažu, prosječan prizor možete učiniti zanimljivim. Dva ključna područja na koja se trebate usredotočiti su more i nebo, a oba su relativno spora. Snimanje dojma njihovog kretanja (umjesto da ih zamrznete) zahtijeva malu brzinu zatvarača i nosač za fotoaparat, obično stativ.

Uz nisku ISO vrijednost i mali otvor blende (veliki f-broj) možete upotrebljavati manje brzine zatvarača. Kako biste izbjegli podrhtavanje fotoaparata prilikom pritiskanja okidača, fotoaparatom možete daljinski upravljati putem aplikacije Canon Camera Connect. Pokušajte snimati s dugom ekspozicijom od 10 sekundi ili više kako biste vidjeli kako se oblaci u pokretu i voda koja zapljuskuje plažu zamućuju u svilenkasto glatke boje. S druge strane, možete povećati brzinu zatvarača na iznimno velike vrijednosti i snimiti pojedinačne kapljice valova koji se lome.

5. Dubinska oštrina na fotografijama morskih pejzaža

Erik često želi da određeni dio prizora bude dobro izoštren, a ostatak zamućen (mala dubinska oštrina). U tim situacijama prelazi na ručno izoštravanje i korisnu značajku fotoaparata bez zrcala tvrtke Canon koje upotrebljava, a to je isticanje obrisa pri ručnom izoštravanju (MF peaking). Naročito je praktično kad su razine svjetla niže ili je maglovito, što izoštravanje čini zahtjevnijim.

„Iako je automatsko izoštravanje vrlo korisno”, kaže, „kad ga vremenski uvjeti otežavaju, isticanje obrisa pri izoštravanju pravi je spas.” Uz uključeno isticanje obrisa pri ručnom izoštravanju možete s pouzdanjem ručno izoštravati jer će zaslon fotoaparata ili tražilo isticati upravo ono što je izoštreno postavljanjem jarke boje na izoštrene dijelove prizora, a prilikom podešavanja izoštravanja moći ćete vidjeti promjenu istaknutih područja.

Nasuprot tome, u pejzažnoj fotografiji ponekad želite da što veći dio prizora bude izoštren, od prednjeg plana do pozadine. Odlična tehnika za to zove se izoštravanje hiperfokalne udaljenosti. Hiperfokalna udaljenost mijenja se ovisno o objektivu, otvoru blende i žarišnoj duljini koje upotrebljavate, tako da je najjednostavniji način utvrđivanja gdje treba izoštriti upotreba kalkulatora dubinske oštrine i hiperfokalne udaljenosti u besplatnoj aplikaciji Photo Companion tvrtke Canon. Ako nemate vremena za izračune, grubo pravilo je da izoštrite na približno jednu trećinu puta do prizora.

Fotografija koju je snimio Erik Colombo prikazuje valove koji se lome zamrznuti u pokretu, dok su u pozadini maglovite stjenovite formacije osvijetljene toplim bojama zalazećeg sunca.

Na ovoj dramatičnoj fotografiji, kapljice vode bačene u zrak zapljuskujućim valovima zamrznute su s pomoću velike brzine zatvarača. Dobro izoštreni obluci u prednjem planu u kontrastu su sa zapanjujućim stjenovitim formacijama u pozadini koje morska pjena i izmaglica u daljini čine nejasnima. Kompozitna HDR fotografija od tri snimke snimljena modelom EOS R5 tvrtke Canon s objektivom Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM pri 105 mm, od 1/250 s za prednji plan i valove do 1/160 za nebo, f/11 i ISO 100. © Erik Colombo

6. Koje je najbolje vrijeme za fotografiranje morskih pejzaža?

Vremenske prilike snimku morskog pejzaža mogu učiniti doista zanimljivom, bili to paperjasti zlaćani oblaci ili zloslutni tamni olujni oblaci. Odlična je vještina naučiti prepoznati zanimljive vremenske uvjete i na najbolji ih način iskoristiti za fotografiranje. „Učenicima uvijek kažem da nema loših vremenskih uvjeta, samo loših fotografa”, kaže Erik. „Ljepota pejzažne fotografije nepredvidljivost je prirode.

„Na svojim putovanjima svijetom najbolje vremenske uvjete uvijek bih pronašao nakon oluje.”

Snimate tijekom neočekivanog pljuska? To je prilika, a ne problem. „Tijekom morske oluje”, Erik predlaže, „upotrijebite objektiv sa zumiranjem kako biste snimili fotografije valova uz veliku brzinu zatvarača od približno 1/1000 s kako biste uhvatili kapljice vala ili pak malu brzinu zatvarača od možda 10 sekundi kako biste kreirali nešto apstraktno.”

7. Najbolji fotoaparati i objektivi za fotografiranje morskih pejzaža

Kako bi maksimalno smanjio masu koju mora nositi, Erik često nosi samo jedan fotoaparat – fotoaparat sustava EOS R sa senzorom punog kadra i širokokutni objektiv RF sa zumiranjem.

Za iznimno širokokutno snimanje, koje je odličan izbor za morske pejzaže, fotoaparat sa senzorom punog kadra kao što je EOS R8 uparen s objektivom RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM dobitna je kombinacija za snimanje širokokutnih panorama u malom paketu pogodnom za putovanja. EOS R8 ima i mogućnost brzog kontinuiranog snimanja pri do 40 fps, što je idealno za snimanje trenutka kad se val lomi o stijene.

Cijenom pristupačnija alternativa, EOS R50 s 24,2, MP u kombinaciji s objektivom RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM ili RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM daje još lakši, lako prenosiv, ali iznimno fleksibilan komplet idealan za dan na obali.

Ovi objektivi pružaju vam širok i vrlo svestran raspon žarišnih duljina. Ako želite supertelefoto opciju, odličan izbor je RF 100-400mm F5.6-8 IS USM u kombinaciji s fotoaparatom sa senzorom punog kadra i pruža vam još veći domet od fotoaparata sa senzorom APS-C formata.

Ako već imate EF objektive i želite ih upotrebljavati s fotoaparatima sustava EOS R, , adapter za montiranje filtra na umetanje EF-EOS R pruža dodatni bonus: ne samo da vam omogućuje upotrebu EF i EF-S objektiva bez gubitka kvalitete ili funkcionalnosti, već dodaje i mogućnost upotrebe filtara na umetanje. Dostupan je s V-ND filtrom ili kružnim polarizirajućim filtrom, od kojih su oba od neprocjenjive vrijednosti na jarkom svjetlu na obali.

Morska obala nije samo mjesto za zabavu s prijateljima i obitelji, već je puna potencijala za odličnu fotografiju pejzaža, bez obzira na vremenske uvjete.


Autori: Astrid Pitman i Sarah Bakkland

Slični proizvodi

Slični članci

Način snimanja pejzaža iz ruke

Naučite snimati zapanjujuće pejzaže bez stativa.

Kako fotografirati vodu

Bilo da teče, pada, prska ili je mirna, otkrijte kako snimiti vodu uz ovih 5 stručnih savjeta.

Najbolji objektivi za pejzaže

Sve informacije koje trebate za pomoć pri odabiru cijenom pristupačnih objektiva fiksne žarišne duljine i objektiva sa zumiranjem.

Savjeti za fotografiranje u ekstremnim vremenskim uvjetima

Od zaštite opreme do vas samih, donosimo vam najvažnije savjete i trikove za ovladavanje fotografiranjem u ekstremnim vremenskim uvjetima.