SPORTSKA FOTOGRAFIJA
Akcijska fotografija: savjeti profesionalca
Saznajte više o akcijskoj sportskoj fotografiji u ovoj mentorskoj sesiji s profesionalcem za brdski biciklizam.
SPORTSKA FOTOGRAFIJA
Volite sport, no ne znate kako ga snimati na jedinstven i zabavan način? S malo vježbe možete naručiti snimati kreativne snimke kojima možete ponovno proživjeti najvažnije trenutke utakmice.
Pet profesionalnih sportskih fotografa ovdje dijele kreativne tehnike i savjete koje su skupili kroz godine pokrivanja utakmica i natjecanja diljem svijeta. Snimali fotoaparatom EOS 90D tvrtke Canon ili EOS-1D X Mark II tvrtke Canon, načela fotografije uvijek su ista. Iz ovog priručnika za snimanje pobjedničkih sportskih fotografija namijenjenog početnicima naučite kako savršeno uhvatiti nokaut, izazvati masu da izrazi sirove osjećaje te zumirati i kadrirati kako biste snimili nešto potpuno drugačije.
Mark Kolbe, fotograf za Getty Images koji je snimio ovu sliku s teniskom lopticom koja naizgled lebdi iznad glave igrača, objašnjava priču iza snimke: "Ovu snimku sam snimio za Getty Images pri svom prvom snimanju stolnog tenisa. Znao sam da su bliske slike natjecatelja pri servisiranju vrlo popularne, stoga sam tražio natjecatelje s neobičnim ili drugačijim stilom servisiranja.
"Gledao sam crveni zid na mjestu događaja i Rhikesh Taucoory iz Mauricijusa privukao mi je pažnju – ne samo stilom servisiranja, nego i zato što je snažno stropno osvjetljenje padalo na vrh njegove glave. Meč je već poodmakao i nisam imao mnogo vremena za snimku koju sam zamislio. Upotrijebio sam širokokutni objektiv fiksne žarišne duljine od 400 mm jer sam znao da će mi, ako sve napravim kako treba, zumiranje omogućiti najbolje snimanje bacanja loptice i njegove intenzivne koncentracije. Želio sam snimiti lopticu izravno iznad njegove glave, s oba oka usmjerena na nju kako bih ostvario dojam lebdenja. Još jedan razlog zbog kojeg sam objektivom od 400 mm snimio sliku iz blizine: njegovu glavu i lopticu želio sam odvojiti od crvene pozadine. Kada snimate iz takve blizine vrlo je malo prostora za pogrešku, no nisam odustao i pri njegovom osmom i posljednjem servisu, loptica, oči i servisiranje poravnali su se za savršeni snimak."
Markov savjet za oponašanje njegovog nestašnog kadriranja: "Kada zumirate kako biste izoštrili akciju, pokušajte unaprijed isplanirati najbolju sliku i snimajte kada se sve poklopi! Kod objektiva sa zumiranjem često je velik izazov približiti se zumiranjem, potom udaljiti, zatim opet približiti… što može uzrokovati gubitak pažnje. Veće šanse za snimanje trenutka imate ako ste strpljivi: odredite fiksnu žarišnu duljinu s kojom ste zadovoljni i čekajte na sliku kojoj se nadate".
Ako slične rezultate želite ostvariti fotoaparatom EOS 90D tvrtke Canon, razmislite o njegovom uparivanju s objektivom Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM. Primjenjujući puno povećanje i dalje možete, sjedeći na rubu terena, birati nevjerojatne detalje, a senzor APS-C od 32,5 megapiksela fotoaparata EOS 90D tvrtke Canon još vas više približava akciji povećanjem efektivnog telefoto dosega.
Autorica prethodne slike boksača u borbi, sportska fotoreporterka Elizabeth Kreutz koja upotrebljava fotoaparate Canon, kaže kako je zaustavljanje radnje u pravom trenutku vještina koju je korisno savladati. "Za ovu snimku Mannyja Pacquiaoa i Timothyja Bradleyja Jr.-a upotrijebila sam objektiv Canon EF 70 – 200 mm f/2,8L IS III USM kako bih prišla blizu i uhvatila dramatičnost i snagu jakog udarca. Obožavam vremensku usklađenost ove slike: spoj udarca, grimase na Mannyjevom licu, kontrakcija mišića te znoja koji leti s oba borca, s reflektorom koji svijetli između njih".
Elizabeth kaže kako je za zaustavljanje ovakvog kretanja važno "uvijek biti spreman". Objašnjava kako pripremiti fotoaparat na snimanje kontinuiranog niza snimaka također pomaže: "Odaberite način rada za brzinu zatvarača i odaberite brzinu zatvarača veću od 1/1000 sekundi. Također trebate fotoaparat postaviti u način rada kontinuiranog snimanja za maksimalnu brzinu (fps).“ Fotoaparat EOS 90D tvrtke Canon može snimati s 10 sličica u sekundi (fps), što vam daje dobru šansu da snimite kadar koji želite.
Kada je riječ o izoštravanju, Elizabeth preferira zadržati potpunu kontrolu: "Primjenjujem automatsko izoštravanje u jednoj točki i mijenjam ga ručno tijekom borbe kako bi oblikovala vlastitu žarišnu točku i kompoziciju. Za to je potrebna vježba, poglavito kod bržih boksača", kaže. Ako se ne želite pouzdati u automatsko izoštravanje u jednoj točki, automatsko izoštravanje s praćenjem (AF) – dostupno na brojnim fotoaparatima tvrtke Canon, uključujući EOS 90D tvrtke Canon – omogućuje izoštravanje i praćenje objekta kamo se god pomicali unutar kadra, što je velika pomoć za sportsku fotografiju.
Tom Jenkins je sportski fotograf za nacionalne novine The Guardian i The Observer u UK-u i bivši ambasador tvrtke Canon. Preporučuje eksperimentiranje sa zamućenjem pokreta radi prijenosa dojma brzine i uzbuđenja, kao na njegovoj prethodnoj fotografiji. "Ovu snimku muškog sprinta na 1500 m snimio sam za The Guardian", kaže. "Utrka nije bila posebno velikog profila pa sam odlučio eksperimentirati sa sporim brzinama zatvarača i kombiniranjem većeg broja ekspozicija. Nastojao sam prikazati kretanje trkača i kreativno iskoristiti boje majica, hlačica i tenisica, kao i semafore na stadionu. Snimku koju sam želio ostvario sam nakon nekoliko pokušaja, igrajući se s položajem i brzinom zatvarača, uz praćenje trkača kada su projurili. Sliku zapravo čine dva kadra kombinirana u fotoaparatu, s brzim smanjenjem zuma između ekspozicija.
"Uvijek kada dobijem priliku ovako eksperimentirati, oslanjam se na naučeno: što je uspjelo, a što nije. Pokušavam očuvati to znanje nadajući se kako ću jednog dana na nekom drugom sportu moći primijeniti istu tehniku".
Tomov savjet: "Eksperimentirajte s brzinama zatvarača, zumiranjem i pomicanjem s vlastitim fotoaparatom. Imam Canon PowerShot G7 X Mark II koji je odličan za pomicanje pri niskim brzinama zatvarača. Smatram kako su snimke u pokretu najbolje kada ste paralelno s akcijom, stoga razmislite o svom položaju i boljem mjestu za snimanje".
Novinarski fotograf Marc Aspland glavni je sportski fotograf u jednima od najvećih dnevnih novina u UK, The Times. Također je ambasador tvrtke Canon koji voli strateški postaviti svoj komplet opreme Canon kako bi ostvario različite snimke, poput ove snimke konjskih utrka. "Ovu sam snimku snimio daljinski upravljanim fotoaparatom s udaljenosti od oko 18 metara. Fotoaparat s odašiljačem postavio sam ispod šipki, pazeći da imam oznaku cilja u kadru. Kada sam znao da konj prolazi kroz cilj, okinuo sam niz s 12 sličica u sekundi (fps) kako bi osigurao najveće šanse da daljinski upravljanom kamerom uhvatim trenutak. Srećom, pobjednički konj došao je s unutarnje strane pa je veći u kadru, dok je konj na mjestu broj dva došao iz sredine pa djeluje mnogo manji.
"Ono što snimku također čini posebnom jest konj usred koraka; svjetlo je dobro, možete vidjeti sve pojedinosti oblika, mišiće konja i lice džokeja; uz to, pobjednički džokej je odjeven u blještavu narančastu – da je bio odjeven u crno, možda ne bi ovako privlačilo pažnju. Dakako, tu je i oznaka cilja".
Za oponašanje Marcovog pristupa možete postaviti fotoaparat i daljinski ga kontrolirati aplikacijom Canon Camera Connect na pametnom telefonu (ako je fotoaparat opremljen vezom Wi-Fi) ili bežičnim daljinskim upravljačem. Umjesto toga, možete iskoristiti zakretni zaslon fotoaparata (ako postoji) kako biste snimali s neobičnih mjesta i pod neobičnim kutovima. "Odmaknite se od očiglednog", kaže Marc. "Odmaknite se od običnih "standardnih snimaka"; nemojte stajati tamo gdje mislite da svi fotografi "trebaju" stajati.
"Ako snimate djecu koja igraju nogomet, stanite iza blatnog područja ispred gola u kojem dijete stoji u lokvi spremno za dolazećeg napadača – treba vidjeti situaciju i pronaći ono neobično u njoj".
Ambasador tvrtke Canon i sportski fotograf Andrey Golovanov tvrdi kako okolina nekih sportskih događaja vaše fotografije može učiniti dodatno zanimljivima. "Nakon što sam zaposlen za snimanje portreta trkača koji su utrku završili dvije godine prije, u 2014. sam odlučio snimati Moskovski maraton za sebe", kaže. "Zahvaljujući tome poznavao sam sve nijanse te najbolja mjesta za fotografiranje duž rute: grad Moskva i nasipi kod moskovskog Kremlja. Prvo sam odabrao grad Moskvu, s neboderima u pozadini. Tu sam pronašao savršenu lokvu u asfaltu u kojoj se odražavaju tornjevi Kremlja, uz istovremeno snimanje nogu trkača. Smatram da je snimka izvanredna, a osvojila je prvo mjesto u kategoriji Neobično na festivalu Sportfolio u Francuskoj.
"Moj savjet za fotografe početnike jest da izoštravaju svoje vještine snimajući zanimljive kompozicije na lokalnim događajima koje posjećuju, umjesto da putuju na svjetska prvenstva. Maratoni su odličan sport za fotografiranje jer su obično pristupačni svima. U većini mjesta je kroz godinu dostupna neka utrka na duge staze, a pri tome imate dovoljno vremena i prilika za igranje i usavršavanje svoje tehnike.
"Promotrite okolinu u kojoj snimate i zamislite kreativan način za vizualno pričanje priče. Na primjer, ako možete pomicati zaslon, pokušajte snimati iz neobičnih točki gledišta, primjerice iznad mase, kroz masu ili ležeći na asfaltu. Iskorištavanje odraza, poput ove lokve, također je odličan trik. Potražite mirnu vodu ili sjajne prozore, na automobilima ili zgradama – čak i naočale mogu dobro poslužiti. Potom samo trebate vježbati kako biste ostvarili bolje fotografije".
"Pronađite inspiraciju" vaš je najvažniji izvor korisnih savjeta o fotografiji, vodiča za kupce i pronicljivih intervjua – sve što trebate za pronalaženje najboljeg fotoaparata ili pisača te ostvarenje sljedeće kreativne ideje.
Natrag na Svi savjeti i tehnikeSPORTSKA FOTOGRAFIJA
Saznajte više o akcijskoj sportskoj fotografiji u ovoj mentorskoj sesiji s profesionalcem za brdski biciklizam.
SPORTSKA FOTOGRAFIJA
Vrhunski sportski fotograf Dave Rogers dijeli svojih 10 najboljih savjeta i tehnika za poboljšanje sportske fotografije.
SPORTSKA FOTOGRAFIJA
Pet profesionalnih sportskih fotografa nude savjete za snimanje upečatljivih sportskih snimki.