U PRIRODI

Kratki vodič za snimanje zimskih sportova

Donosimo 7 savjeta za snimanje sjajnih snimki zimskih sportova Richarda Walcha, nagrađivanog sportskog i akcijskog fotografa s desetljećima iskustva snimanja na snijegu.
Snowboarder u zimskoj odjeći plave i crvene boje udaljava se od gledatelja snijegom prekrivenim planinskim krajolikom pod plavim nebom. © Richard Walch.

Snimanje brze akcije na snježnim lokacijama predstavlja jedinstven skup izazova.

Dok dokumentirate neustrašive pojedince koji jure niz planine, uvijek tražite bolje trikove i dinamičnije snimke. Baterije se brzo prazne na ledenom zraku. Prsti inače okretni na okidaču postaju kruti na hladnoći. A sunce jarko sjaji na padinama.

Richarda Walcha, višestruko nagrađivanog profesionalnog sportskog fotografa i ambasadora tvrtke Canon, neće pokolebati takvi izazovi.

„S vremenom sam naučio da kad se nađete na planini, morate imati odgovarajuću opremu”, kaže. „Trebate pravu opremu, jer ako ste gore i nešto krene po zlu, nema mjesta za izgovore.”

Kako bismo se pobrinuli da budete potpuno spremni za snimanje zimskih fotografija koje oduzimaju dah, donosimo Richardove savjete za sportsku fotografiju na snijegu.

Snowboarder rukom dodiruje snijeg. Snimljeno opremom tvrtke Canon. © Richard Walch.

Richard snima profesionalnog snowboardera, Benea Meiera, dok se spušta niz planinu u Kamčatki, u Rusiji. Snimljeno modelom EOS-1D X Mark III tvrtke Canon. © Richard Walch.

1. Planirajte dan prema svjetlu. Ali budite prilagodljivi.

Richard savjetuje da obratite pozornost na svjetlo i čekate da bude savršeno te da budete strpljivi.

„Izlazak i zalazak sunca pružaju predivne uvjete osvjetljenja za fotografiranje na padinama. Model EOS R50 tvrtke Canon odličan je fotoaparat za upotrebu pri slabom osvjetljenju kao što su izlazak i zalazak sunca. Njegov procesor DIGIC X vrlo je napredan pa će davati odlične rezultate čak i kad trebate pomaknuti ISO vrijednost na malo veću kako biste kompenzirali nedostatak svjetla.”

Unatoč tome što je osnovni model fotoaparata, EOS R50 može snimati brzinom od 15 sličica u sekundi, što znači manje vremena između snimki i više vremena za hvatanje trenutka bez narušavanja kvalitete slike.

No, Richard upozorava da se ne biste trebali oslanjati na kratko vremensko razdoblje. Umjesto toga, morate biti spremni provesti cijeli dan na planini.

„Vremenske prilike na planini teško je predvidjeti i brzo se mogu promijeniti. Preporučujem da se na planinu popnete što je moguće ranije”, kaže. „Na taj ste način već spremni za trenutke savršenog osvjetljenja.”

Skijaš skače unatrag na snježnoj planini u Kamčatki. Snimljeno opremom tvrtke Canon. © Richard Walch.

Richard upotrebljava objektiv „riblje oko” za snimanje skijaša slobodnog stila Svena Kueenlea koji skače unatrag na stjenovitoj planini u Kamčatki u Rusiji. Snimljeno modelom EOS-1D X Mark III tvrtke Canon, EF 15mm f/2.8. © Richard Walch.

2. Uspostavite vezu s osobom koju snimate.

Kod snimanja bilo kojeg sporta nužno je uspostaviti dijalog s osobom koju snimate kako biste zajedno stvorili fotografiju koja oduzima dah.

„Ako ste na fotografskom snimanju sa sportašem, počinjete od zajedničkog cilja jer oboje želite kući odnijeti izvanrednu snimku.”

Ključ, kaže Richard, je pronaći ravnotežu između vještine fotografa i vještine sportaša. „Sportašu mogu reći je li lokacija fotogenična ili što trebam kako bih je učinio fotogeničnom. No, prije svega, uvijek pitam: ‘Gdje se osjećaš ugodno? Gdje mi možeš pokazati najbolje od sebe?’ Tada možete kreativno surađivati.”

Izlazak sunca u Alpama, fotografiran fotoaparatom tvrtke Canon. © Richard Walch

Izlazak sunca u Alpama, snimljen na vrlo niskim temperaturama (i s dodatnim baterijama) modelom EOS-1D X Mark II. © Richard Walch.

3. Zaštitite sebe i svoj fotoaparat od hladnoće (i nosite dodatne baterije).

„Trik na hladnoći je: ako ste na hladnoći, ostanite na hladnoći. „Ako s hladnih padina zakoračite u toplu zgradu, objektivi fotoaparata brzo će se zamagliti pa je važno da opremu držite vani do kraja dana”, kaže Richard.

„Osim toga, niske temperature mogu vrlo brzo iscrpiti napajanje fotoaparata pa je najbolje nositi dvije rezervne baterije koje ćete upotrijebiti tijekom dana.”

Naravno, ogladnit ćete pa ponesite dovoljno grickalica. Budite siti i zaštićeni od hladnoće pa ćete ostati usredotočeni, kaže Richard.

„Hladne ruke također otežavaju rukovanje opremom pa stoga svakako ponesite tople rukavice, kao i sunčane naočale sa snažnom UV zaštitom kako biste zaštitili oči od sunčeve svjetlosti i odbljeska od snijega. Ponesite i čvrst, izoliran ruksak kako biste zaštitili opremu u slučaju da padnete.”

Što se tiče zaštite fotoaparata od hladnoće, neki fotoaparati sustava EOS R tvrtke Canon imaju zaštitu od nepovoljnih vremenskih uvjeta, što može pomoći u zaštiti svih spojeva, vijaka i otvora od ostataka, uključujući snijeg.

Skijaš skija niz planinu, raspršujući snijeg. Snimljeno modelom EOS-1D X Mark II tvrtke Canon. © Richard Walch.

Zamrzavajući akciju, Richard snima Svena Kueenlea dok se spušta niz padinu u Montafonu u Austriji. © Richard Walch.

4. Odaberite pravi položaj za snimanje, a zatim se maknite s puta.

Odabir odgovarajuće lokacije na planini jednako je važno kao i odabir odgovarajućeg svjetla. Nema ništa loše u malo pokušaja i pogrešaka, ali postoje određeni položaji snimanja koje treba izbjegavati.

"Ako snimate izravno prema planini, snimka poprima dojam plošnosti. Trebate fotografirati bilo s bočne strane ili malo ispod subjekta.”

Bez obzira na to za koji se položaj odlučite, pazite da ne pretjerate u ulozi redatelja. Prepustite sportašu, bilo da je skijaš, snowboarder, član posade boba ili nešto drugo, da radi ono u čemu je dobar.

„Najbolje je i izbjeći poziranje – uvijek želite biti nepristrani promatrač, a snimanu osobu želite uhvatiti dok gleda u smjeru u kojem skija ili snowboarda.”

Postoje, naravno, situacije kad ćete poželjeti snimiti portretnu snimku. Ali Richard kaže da to ne odvajate od akcije.

„Kad su u pitanju portreti, to su snimke koje izravno i izbliza prikazuju osobu s kojom razgovarate ili ste poput muhe na zidu dok dokumentirate što se događa. Nemojte pokušavati ništa između.”

Skijaš se spušta snježnom planinom, dok u pozadini blješti sunce. Snimljeno opremom tvrtke Canon. © Richard Walch.

Richard snima profesionalnu skijašicu Johannu Holzmann koja skija kroz najveće austrijsko ledenjačko skijalište, Stubaier Gletsche. Snimljeno modelom EOS R5 tvrtke Canon. © Richard Walch.

5. Snimajte prema suncu i bacite malo snijega.

Obično želite izbjeći snimanje prema suncu. No, Richard kaže da je to pravilo koje treba prekršiti.

"Kad se sunčeva svjetlost probije kroz oblake, to je pravi blagoslov za fotografiranje na planini. Nemojte se bojati snimati prema suncu – na taj ćete način dobiti neke od najboljih snimki zimskih sportova.”

No prije nego što objektiv usmjerite prema suncu, trebate se pobrinuti da ne puštate previše svjetla u snimku.

„Najbolji način za sprječavanje prevelike ekspozicije u tim uvjetima je ručno podešavanje brzine zatvarača na 1/2000 s, otvora blende f/8 i ISO vrijednosti na 200. Ako snimate u automatskom načinu rada, pobrinite se da kompenzirate ekspoziciju za +1 do +3 koraka, jer će vam u suprotnom slike izgledati previše tamne.”

Ako možete pronaći odgovarajuće postavke, rezultirajući efekt vrijedan je truda.

"Sunce će pozadinski osvijetliti snijeg koji se raspršuje dok se skijaš ili snowboarder kreće. Ako uspijete uhvatiti sunce točno iza osobe, još bolje. Objektivi koje sada imamo doista su moćni.”

Richard kaže da postoje i praktični načini da se prigrli sunce. "Kad vam je snijeg pri ruci, pokušajte baciti šaku snijega u zrak i snimiti izravno prema suncu – efekt je predivan."

Richard Walch drži fotoaparat tvrtke Canon s objektivom RF 24-240mm F4-6.3 IS USM i gleda prema snježnoj obali.

Richard je putovao na Arktik sa skromnim modelom EOS RP tvrtke Canon i kompaktnim objektivom RF 24-240mm F4-6 3 IS USM. Kaže da je objektiv lagan, ima raspon zumiranja od 10x i optičku stabilizaciju slike, a sve to čini ga savršenim za snimanje na bilo kojem mjestu gdje želite putovati s malo opreme, ali istovremeno biti spremni za sve situacije, primjerice na padinama.

Krupni plan kotačića za odabir načina rada na fotoaparatu EOS R7 tvrtke Canon podešenog na ručni način rada (M).

Kad snimate uz odbljesak snježnih padina, Richard preporučuje da fotoaparat podesite na ručni način rada (M) koji vam daje potpunu kontrolu nad svim postavkama.

6. Upotrijebite odgovarajuće postavke za snježne pozadine i objekte koji se brzo kreću.

Kad fotografirate u snježnom okruženju, te fotografije djelomično definiraju čisti bijeli vrhovi. No, čisti bijeli snijeg također je vrlo reflektivan.

„Sada moramo navesti malo tehničkih podataka. Senzor fotoaparata kalibriran je na sivu boju. Razumije odraz sive boje. Dakle: ako je prizor pretežno bijeli, morate podesiti postavke za to.”

Srećom, postoje načini da se postavke podese za snijeg.

„Kako snijeg ne bi izgledao sivo na snimkama s mnogo bijele, moja početna točka je specifična kombinacija postavki.” Richard preporučuje da fotoaparat podesite na način rada M (ručno), brzinu zatvarača na 1/2000 s, otvor blende f/8 i ISO na 200.

Richard kaže da šarena jakna izgleda naročito privlačno naspram snježne pozadine.

Osim podešavanja fotoaparata za snježne pejzaže, trebate ga pripremiti za brzu akciju na nizbrdici.

„Trik je u vođenju automatskog izoštravanja, što znači da trebate početi okidati čim uočite sportaša. Automatsko izoštravanje uči od kadra do kadra – razumije u kojem se smjeru i kojom se brzinom osoba kreće te predviđa gdje će biti sljedeća snimka.”

Skijaš skija niz planinu, okružen snijegom. Snimljeno na fotoaparatu tvrtke Canon, © Richard Walch.

Ovdje, Richard snima člana ekipe Legs of Steel Benea Meiera koji se slobodnim stilom spušta niz planinu u Hainesu, na Aljasci u SAD-u. Snimljeno modelom EOS-1D C tvrtke Canon. © Richard Walch.

7. Odaberite odgovarajući fotoaparat za zadatak.

Richard kaže da se mnogo toga promijenilo kod fotoaparata od vremena kad je počeo snimati snowboarding za vodeće sportske časopise.

„Sjećam se da sam snimao na glečeru Fleck i nakon prvog tjedna odvezao sam se do laboratorija u Vancouveru i predao 20 rola filma. Tri sata poslije, dobio sam ih i počeo plakati. Svaka je snimka bila nedovoljno eksponirana”, kaže Richard. „Kod filma, ako pretjerate za pola koraka, pogriješili ste.”

Danas se problemi s obradom filma poput ovih mogu potpuno izbjeći zahvaljujući digitalnom uređivanju. No ipak morate voditi računa o tome da ponesete odgovarajući fotoaparat i opremu.

"Kad idete na padine treba vam fotoaparat koji je snažan i kompaktan", kaže Richard. "Trebate i tražilo jer je svjetlost na planini često previše jaka za sastavljanje kompozicije samo na zaslonu. Ako želite snimati brzi akcijski sport, morate imati fotoaparat s brzom izmjenom sličica – bilo što s više od 5 sličica u sekundi.”

EOS R7 i EOS R8 tvrtke Canon odlični su partneri na padinama. Oba imaju iznimno velike brzine kontinuiranog snimanja i Dual Pixel CMOS AF II za brzo i precizno izoštravanje. APS-C senzor modela EOS R7 i senzor punog kadra modela EOS R8 snimit će fotografije oštrih detalja.

„Samo naprijed”, kaže Richard. „Trebate početi eksperimentirati i pronaći svoj stil. Zato ne budite sramežljivi. Počnite snimati.”

John Marshall

Slični proizvodi

  • Fotoaparati bez zrcala

    EOS R50

    Ovim fotoaparatom bez zrcala EOS R izradite najprivlačniji sadržaj, od oštrih fotografija do 4K videozapisa i prijenosa uživo. Sve u jednom namjenskom uređaju.
  • Fotoaparati bez zrcala

    EOS R6 Mark II

    Fotografije ili videozapisi, akcija ili portret – kombinacija radnih značajki i kvalitete slike modela EOS R6 Mark II omogućuje vam razvoj kreativnosti
  • Fotoaparati bez zrcala

    EOS R7

    Istražite divljinu s pomoću fotoaparata koji pruža senzacionalnu brzinu i kvalitetu slike u prijenosnom kućištu APS-C dizajniranom za budućnost.
  • Fotoaparati bez zrcala

    EOS R8

    Prijeđite na fotografije i videozapise punog kadra i ostvarite svoje kreativne ambicije.
  • OBJEKTIVI TVRTKE CANON

    RF 28mm F2.8 STM

    Tanki, lagani plosnati objektiv za putovanja i uličnu fotografiju sa svestranom žarišnom duljinom od 28 mm i velikim maksimalnim otvorom blende f/2.8.
  • RF objektivi

    RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM

    Mali, lagani, iznimno širokokutni objektiv sa zumiranjem koji ima svestranu žarišnu duljinu od 10 – 18 mm, idealan za putovanja, vlogove i pejzaže.
  • Izuzetno širokokutni objektiv za zumiranje

    RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

    Kompaktan i lagan objektiv za zumiranje RF 15-30mm, savršen za putovanja, uključujući gradske panorame, pejzaže, arhitekturu i vlogove u pokretu.
  • RF objektivi

    RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM

    Mali i vrlo lagani objektiv sa zumiranjem serije RF od 24 – 50 mm koji možete upotrebljavati svaki dan prilikom putovanja, snimanja pejzaža i još mnogo toga.
  • RF objektivi

    RF 24-240mm F4-6.3 IS USM

    Svestrani objektiv s povećanjem od 10x za sustav EOS R nudi ogromnu prilagodljivost u vidu jednog prijenosnog objektiva.
  • Slični članci